15 اردیبهشت 1403

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

لپ‌تاپ خود را بدون انجام این مراحل نفروشید!

قبل از فروش یا معامله در لپ‌تاپ خود، مهم است که دستگاه را برای صاحب جدید آن آماده کنید، زیرا این امر کمک می‌کند تا مطمئن شوید که تمام اطلاعات شخصی شما ایمن باقی می‌مانند.

در عصری که هر روز نسخه جدیدی از لپ‌تاپ با ویژگی‌های بهتر، طراحی شیک و عملکرد بهتر وارد بازار می‌شود، جای تعجب نیست که شما هم بخواهید لپ‌تاپ جدیدی بخرید تا به عملکرد عالی برسید و از ویژگی‌های جدید لذت ببرید.
شما پول دارید، می‌توانید یک لپ‌تاپ جدید بخرید، عالی است! اما لپ‌تاپ قبلی شما چطور؟ اگر به فروش آن فکر می‌کنید، پس… صبر کنید.
همه چیز در مورد دریافت قیمت منصفانه نیست، بلکه حفاظت از اطلاعات شخصی و داده‌های خصوصی شما از قرارگرفتن آنها در دسترس یک غریبه است – اگر آن غریبه کلاهبردار یا مخرب باشد ممکن است هزینه زیادی برای شما داشته باشد.
قبل از فروش لپ‌تاپ خود، مهم است که دستگاه را برای صاحب جدید آن آماده کنید. این را می‌توان با انجام چندین اقدام احتیاطی ساده انجام داد که به اطمینان از ایمن ماندن همه داده‌های شخصی شما کمک می‌کند.
1. داده‌های مهم خود را ذخیره کنید
ناگفته نماند که اولین قدم شما باید پشتیبان‌گیری از داده‌های ضروری خود باشد، از جمله فایل‌ها و پوشه‌های شخصی و مرتبط با کار، حاوی اسناد، ارائه‌ها، ایمیل‌ها، برنامه‌ها، استراتژی‌ها یا هر چیز دیگری که بااین‌همه سختی آماده کرده‌اید. 
می‌توانید داده‌های خود را در یک درایو داده ذخیره کنید یا آن را در یک سرویس ابری قابل‌اعتماد آپلود کنید. یا آنها را به آدرس ایمیل خود بفرستید. هر کاری که برای شما مناسب است انجام دهید، اما قبل از فروش لپ‌تاپ خود، ذخیره داده‌ها ضروری است.
2. رمز عبور را برای همیشه حذف کنید
هیچ‌کس نمی‌خواهد رمز عبور حساب‌های مهم فاش شود! اما آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چگونه رمزهای عبور خود را قبل از دادن لپ‌تاپ خود ذخیره کنید؟ آیا شما فقط گفتید که می‌توانید با خارج‌شدن از همه حساب‌های خود و حذف سابقه و کوکی‌ها این کار را انجام دهید؟ این‌طور نیست.
جایی که تکنولوژی این‌همه آسانی را به زندگی ما آورده است، در آنجا نیز از بسیاری جهات به دردسر تبدیل شده است. متأسفانه، برخی از نرم‌افزارها می‌توانند رمزهای عبور را استخراج کنند، حتی اگر از حساب‌های خود خارج شوید.
همچنین می‌توانید از برنامه‌هایی مانند تولیدکننده رمز عبور استفاده کنید. یکی از این نمونه‌ها، تولیدکننده رمز IPVanish است که به کاربران اجازه می‌دهد رمزهای عبور را برای همیشه از مرورگر خود حذف کنند. اگر می‌خواهید این کار را به‌صورت دستی انجام دهید، این مراحل آسان را دنبال کنید:
برای مرورگر کروم: ابتدا کروم را باز کنید و روی نماد منوی سه‌نقطه که در گوشه سمت راست بالا قرار دارد کلیک کنید. سپس “تنظیمات” را انتخاب کنید و روی “گذرواژه” در زیر تکمیل خودکار کلیک کنید. در اینجا لیستی از تمام وب‌سایت‌هایی که اعتبارنامه‌ها را ذخیره کرده‌اند به همراه نام کاربری و رمز عبور آنها را خواهید دید.
یک ورودی را برای مشاهده جزئیات انتخاب کنید، سپس بر روی نماد منوی سه‌نقطه در کنار آن کلیک کنید و “Remove” را انتخاب کنید. از شما خواسته می‌شود که با کلیک مجدد روی “حذف” تأیید کنید. پس از تأیید، 
برای فایرفاکس: ابتدا مرورگر فایرفاکس را روی دستگاه خود راه‌اندازی کنید. سپس، روی نماد «منو» (سه خط در گوشه بالا سمت راست) کلیک کنید و «Options» یا «Preferences» را انتخاب کنید. در این منو، بخشی برای “ورود و رمز عبور” را مشاهده خواهید کرد. سپس می‌توانید در تمام لاگین‌ها و گذرواژه‌های ذخیره‌شده خود پیمایش کنید تا زمانی که رمزی را که باید حذف شود پیدا کنید.
برای مرورگر Safari: برای شروع، مرورگر Safari را در رایانه خود باز کنید و روی منوی “Safari” در گوشه بالا سمت چپ کلیک کنید. در آن گزینه منو، “Preferences” را انتخاب کنید و سپس به تب “Passwords” بروید. (در موزیلا بیشتر بخوانید.)
در اینجا لیستی از تمام رمزهای عبور ذخیره شده خود که توسط Safari ذخیره شده‌اند را مشاهده خواهید کرد. برای حذف یک یا چند مورد از این گذرواژه‌ها، کافی است کادر کنار هر ورودی را که می‌خواهید حذف کنید علامت بزنید و حذف را در گوشه پایین سمت راست فشار دهید. 
3. درایو را فرمت کنید
آیا داده‌های مهم خود را ذخیره کرده‌اید؟ حال، در مورد داده‌هایی که هنوز روی لپ‌تاپ شما هستند چطور؟ بدیهی است که نمی‌توانید آن را به این صورت بگذارید تا دیگران اطلاعات خصوصی و داده‌های محرمانه شما را ببینند. نه، فقط حذف فایل‌های داده و پاک‌کردن Recycle Bin یا Shift + Delete ممکن است کارساز نباشد. همچنان می‌تواند موضوع نشت داده‌ها و نقض حریم خصوصی را در آنجا حفظ کند. 
در این شرایط، اکثر مردم به دنبال قالب‌بندی درایو هستند که لپ‌تاپ شما را تمیز می‌کند و آن را بدون اطلاعات می‌کند. بااین‌حال، این روش در صورتی کار می‌کند که فایل‌های شما رونویسی شده باشند و از یک درایو حالت جامد (SSD) با TRIM فعال استفاده می‌کنید.
با غیرفعال بودن HDD یا TRIM، اگر نمی‌خواهید نرم‌افزار ارزان‌قیمتی برای بازیابی اطلاعات شما وجود داشته باشد، باید هارددیسک را بازنویسی کنید – بله، حتی پس از فرمت‌کردن. بازیابی یک فایل پاک شده برای همیشه حتی از طریق نرم‌افزارهای ارزان‌قیمت بسیار آسان است؛ بنابراین، ایمن باشید تا متأسف!
4. لپ‌تاپ خود را برای فروش آماده کنید
هنگامی که ذخیره اطلاعات خود را تمام کردید، در مرحله بعد، زمان آن است که لپ‌تاپ خود را برای فروش با قیمت مناسب آماده کنید. قیمت گجت شما به مدل، عملکرد، قیمت فعلی بازار و بسیاری موارد دیگر نیز بستگی دارد. بااین‌حال، بهبود شرایط بیرونی و سرعت، ارتقا ویندوز و افزایش حافظه ذخیره‌سازی می‌تواند قیمت لپ‌تاپ شما را افزایش دهد.
بنابراین، برای به‌دست‌آوردن پول خوب، روی موارد زیر کار کنید:
ابتدا جدیدترین ویندوز را نصب کنید تا خریدار خود را راضی کنید. می‌توانید به هرکسی که آخرین قابلیت‌هایی را که قبلاً روی لپ‌تاپ نصب کرده‌اند قول بدهید، تا آن شخص مجبور نباشد همه مشکلات را پشت سر بگذارد. فرصت خوبی برای تحت‌تأثیر قراردادن خریدار است.
دوم، روی سرعت لپ‌تاپ کار کنید. وقتی فایل‌ها و داده‌ها را حذف می‌کنید نیمی از کار قبلاً انجام شده است؛ بنابراین برای افزایش سرعت لپ‌تاپ را ریست کنید.
لپ‌تاپ خود را با تمام پرز یا گردوغبار محبوس شده بین کلیدها و خراش‌های روی صفحه نزد خریدار نبرید. می‌توانید پرز یا گردوغبار را با یک برس پاک کنید و پوشش صفحه‌نمایش را عوض کنید. این کار ساده می‌تواند تفاوت‌های زیادی ایجاد کند.
در آخر، به یک متخصص لپ‌تاپ مراجعه کنید و بخواهید یک بازرسی کامل داشته باشد تا در صورت وجود نقص داخلی، بتوانید آن را اصلاح کنید.

https://313-313.ir/