29 اسفند 1402

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

چگونه بررسی کنیم که رایانه شخصی هک شده است؟

مجرمان سایبری سالانه تریلیون ها دلار درآمد کسب می کنند، در حقیقت بسیاری از موفقیت آنها ناشی از سوء استفاده از اشتباهاتی است که ما مرتکب می شویم.

با کلیک بر روی لینک های فیشینگ ، فراموش کردن بروز رسانی نرم افزارهای مهم و عدم استفاده از احراز هویت چند عاملی، منابع بی پایانی از داده های هویتی سرقت شده برای استفاده و سایت های بی شماری که در آنها داده های سرقت شده است امکانات زیادی برای حمله در دسترس مجرمان قرار می دهد.

هرچه زودتر از این آسیب ها مطلع شوید بهتر است، هرچه بیشتر ادامه پیدا کند ممکن است مجرمان آسیب بیشتری وارد کنند وعواقب آن پر هزینه تر باشد.

10 نشانه که ممکن است کامپیوتر شما هک شده باشد:

هکرها معمولاً حملات خود را نهان و آشکار نمی کنند، مخفی ماندن نام بازی است، زیرا هر چه قربانی مدت بیشتری در تاریکی نگه داشته شود، مهاجمان مدت بیشتری میتوانند به شبکه و حساب های آنلاین دسترسی داشته و کسب درآمد کنند.
اگر ناخواسته قربانی جرایم سایبری شده‌اید، به این نشانه‌های گویا توجه داشته باشید تا زودتر متوجه شوید:

1.    شما یک پیام باج افزار دریافت می کنید
بیایید با بدیهی ترین آنها شروع کنیم. اگر رایانه شخصی را فقط برای یافتن پیام باج به جای صفحه شروع معمول راه‌اندازی کنید، احتمال زیادی وجود دارد که قربانی باج‌افزار شوید. معمولاً یک بازه زمانی کوتاه برای پرداخت به همراه دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه پرداخت با ارز دیجیتال ارائه می‌کند. خبر بد این است که حتی اگر این موارد را به طور کامل دنبال کنید، یک در سه احتمال وجود دارد که دوباره به آن فایل های رمزگذاری شده دسترسی پیدا نکنید.

2.    کامپیوتر کند کار می کند
هنگامی که بدافزارها از جمله تروجان ها، کرم ها و استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال روی رایانه شخصی نصب می شوند، اغلب سرعت دستگاه را کاهش می دهند. این امر به ویژه در مورد حملات کریپ‌ جکینگ که از قدرت پردازش و انرژی بیش از حد برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کنند، صادق است. ماشین‌هایی که به کندی کار می‌کنند می‌توانند نتیجه عوامل غیر مخرب مانند بهداشت ضعیف رایانه شخصی باشند، اما بهتر است بررسی کنید که آیا چیزی ناخوشایند در حال انجام است یا خیر.

3.    وب کم خود به خود روشن می شود
برخی از نرم افزارهای جاسوسی نصب شده توسط هکرها نه تنها برای جمع آوری داده ها از رایانه شخصی شما طراحی شده است، بلکه به طور مخفیانه وب کم و میکروفون را روشن می کند. انجام این کار می‌تواند مجرمان سایبری را قادر سازد تا ویدیوی شما و خانواده‌تان را ضبط کرده و به سرقت ببرند، که به طور بالقوه برای سوء استفاده و تلاش‌ برای باج‌گیری استفاده می شود. مراقب نور وب کم باشید تا بررسی کنید که آیا به طور مستقل عمل می کند یا نه. بهتر است با چسباندن یک نوار چسب روی آن، آن را کاملاً غیرفعال کنید.

4.    دوستان شما پیام های ناخواسته ای از حساب های شما دریافت می کنند
یکی دیگر از نشانه های مطمئن که رایانه شما در معرض خطر قرار گرفته است ، این است که دوستان و مخاطبین شروع به شکایت از هرزنامه های دریافتی از ایمیل یا حساب های شبکه های اجتماعی شما کنند. یک تاکتیک کلاسیک فیشینگ ربودن حساب‌های قربانیان و استفاده از آنها برای ارسال هرزنامه یا لینک فیشینگ برای همه دوستانشان است. این تهدیدی است که با اطمینان از محافظت از همه حساب‌ها توسط MFA به راحتی قابل کاهش است.

5.    تبلیغات پاپ آپ بیشتری روی صفحه وجود دارد
نرم افزارهای تبلیغاتی مزاحم معمولاً با قرار دادن قربانیان در معرض حجم تبلیغات بیش از حد، به مهاجم پول می رسانند. بنابراین، اگر دستگاه شما مملو از تبلیغات پاپ‌آپ است، نشانگر خوبی است که ممکن است کدهای مخرب یا نرم‌افزارهای ناخواسته‌ای در جایی نصب شده باشد.

6.    نوار ابزارهای جدید در مرورگر ظاهر می شوند
بدافزارها همچنین ممکن است نوار ابزارهای اضافی را در مرورگر شما نصب کنند. اگر موردی را مشاهده کردید که نمی‌شناسید یا دانلود آن را به خاطر نمی‌آورید، ممکن است به این معنی باشد که رایانه شخصی شما هک شده است. در صورت مواجهه با حمله بدافزار توسط یک گروه APT، ممکن است لازم باشد رایانه شخصی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید تا آنها را حذف کنید. PUA ساده ممکن است نیازی به چنین رویکرد شدیدی نداشته باشد. در این مورد حذف برنامه و نوار ابزار می تواند کافی باشد.

7.    نمادهای تصادفی شروع به نمایش می کنند
هنگامی که بدافزار بر روی رایانه شخصی در معرض خطر نصب می شود، اغلب  آیکون های جدیدی روی دسکتاپ ظاهر می شوند. تا زمانی که  دسکتاپ به طور منظم با تعداد کمی از فایل ها، پوشه ها و برنامه ها چیده شده باشد ، می توان به راحتی این موارد را تشخیص داد. به منظور پیگیری بهتر آیکون ها در رایانه شخصی خود، کمی تمیز کردن را در نظر داشته باشید.

8.    گذرواژه ها / لاگین ها کار نمی کنند
اگر هکرها موفق شده اند رایانه شما را به خطر بیندازند، ممکن است حساب های آنلاین مختلفی مانند ایمیل شما را ربوده باشند و رمزهای عبور را تغییر داده باشند تا شما را قفل کنند. مقابله با پیامدهای این امر می تواند یکی از استرس زا ترین بخش های هر حمله سایبری باشد. این امر مستلزم رفت و آمد مناسبی با ارائه‌ دهندگان آنلاین مختلف است که حساب‌های مشتریان، شرکا یا کارمندان آنها ربوده شده‌اند.

9.    داده ها و ورود به سیستم در وب تاریک در حال گردش هستند
اگر زمانی از شرکتی که با آن تجارت دارید، اخطار نقض داده دریافت کردید، همیشه آن را جدی بگیرید و به طور مستقل آن را تأیید کنید. سایت هایی مانند HaveIBeenPwned؟ ارائه تأییدیه شخص ثالث در مورد هرگونه نقض ابزارهای نظارت بر وب تاریک همچنین می‌توانند به جستجوی داده‌های شما در جرایم سایبری و سایر انجمن‌ها بپردازند تا روشی فعال‌تر برای مطلع ماندن ارائه کنند. اگر سریع عمل کنید، با تغییر گذرواژه‌ها و یا مسدود کردن کارت‌های اعتباری، می‌توانید خطر را قبل از اینکه افراد شرور حتی قادر به کسب درآمد از یک حمله باشند کاهش دهید.

10.    از نرم افزار امنیتی خود یک هشدار دریافت می کنید
هشدارهای ابزارهای ضد بدافزار نیز باید جدی گرفته شود، اگرچه پاپ‌آپ‌های جعلی نرم‌افزارهای امنیتی رایانه‌ای یک تهدید دائمی هستند. بررسی کنید که پیام از طرف فروشنده قانونی نرم افزار امنیت رایانه شما ارسال شده است و سپس دستورالعمل ها را دنبال کنید تا فایل های مخرب را در رایانه شخصی خود پیدا و حذف کنید. تصور نکنید که این هشدار بدین معنی است که ابزار نرم افزار امنیتی به طور خودکار رایانه شخصی را از آن تهدید خاص پاک می کند.

https://313-313.ir/