29 اسفند 1402

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

هر چند وقت یکبار باید رمزهای عبور خود را تغییر دهید؟

آیا رمز عبور خود را اغلب تغییر می دهید؟ سال‌ها پیش، قبل از اینکه دستگاه‌های کوچکی که در همه جا با خود حمل می‌کنیم قادر به ذخیره تعداد زیادی شماره تلفن باشند، مجبور بودیم آنها را به خاطر بسپاریم. اگربه یاد داشته باشید ، در گذشته می توانستیم ده ها شماره  تلفن را به حافظه بسپاریم ، اما امروزه فناوری باعث شده است که نیاز به آن جنبه از ظرفیت ذهنی ما از بین برود. امروزه هر فرد به احتمال زیاد دارای ده ها حساب آنلاین است که باید رمز عبور هر یک را به خاطر بسپارد.

احتمالاً همه چیز در مورد اهمیت امنیت رمز عبور به خصوص استفاده از رمزهای عبور قوی برای هر حساب را شنیده اید. اما آیا واقعاً به توصیه‌های کارشناسان امنیت سایبری گوش می‌دهید؟ آیا از رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد برای هر حساب استفاده می کنید؟ آیا تا به حال رمزهای عبور خود را تغییر داده اید؟ آیا می دانید چگونه رمز عبور خود را برای هر حساب تغییر دهید؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در حالی که بیشتر مردم نگران سرقت رمز عبور خود توسط هکرها هستند، طبق گزارش‌ها نیمی از کاربران اینترنت همچنان از رمز عبور یکسانی برای همه حساب‌های خود چه در محل کار و چه در خانه استفاده می‌کنند. حتی غیر قابل باورتر از آن، میلیون ها کاربر اینترنت از عبارت “123456” به عنوان رمز عبور استفاده می کنند!

اگر شما هم از رمزهای عبور یکسان یا رمزهای عبور ضعیف استفاده می کنید، توصیه می‌شود فوراً رمزعبور هر حساب کاربری خود را با رمز عبور قوی تغییر دهید.

چرا تغییر رمز عبور بسیار مهم است؟
دانستن اینکه چگونه رمز عبور خود را تغییر دهید مهم است، اما همچنین مهم است که بدانید معمولا فقط در شرایط خاصی تغییر رمز عبور لازم است. با این حال، بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که هر چند ماه یکبار رمز عبور خود را تغییر دهید.

دلیل این امر نسبتاً ساده است. گاهی اوقات ممکن است هرگز متوجه نباشید که رمز عبور شما برای یک حساب کاربری به خطر افتاده است. اما با تغییر رمز عبور خود به فاصله هر چند ماه یکبار، مدت زمانی را که یک هکر می‌تواند در حساب کاربری بدست آورده صرف کند، محدود می‌کنید و امیدواریم آسیب‌های ناشی از یک مجرم سایبری را به حداقل برسانید.

درک این موضوع  که مجبور باشید به طور منظم رمزهای عبور خود را تغییر دهید، چندان جذاب نیست. تغییر رمز عبور برای هر حساب کاربری به صورت هر چند ماه یک بار می تواند کاری خسته کننده باشد و بسیاری از کارشناسان همچنین ابراز نگرانی کردند که کسانی که این شکل از امنیت رمز عبور را انجام می دهند ممکن است از رمزهای عبور آسان برای به خاطر سپردن آن ها استفاده کنند که ممکن است به راحتی قابل حدس زدن باشد.

بنابراین، اگر می‌خواهید تعداد دفعاتی که باید رمز عبور خود را تغییر دهید، به حداقل برسانید، مطمئن شوید که همیشه از یک رمز عبور قوی و منحصر به فرد برای هر حساب استفاده کنید. رمزهای عبور قوی اغلب می تواند یک هکر یا مجرم سایبری را از خود دور نگه دارد. هنگامی که از احراز هویت دو مرحله ای نیز استفاده می کنید، امنیت رمز عبور به طور تصاعدی افزایش می یابد، که یک عامل بازدارنده اصلی برای هکرها است.

چه زمانی باید رمز عبور را تغییر دهید؟
همانطور که قبلا ذکر شد، مواقعی وجود دارد که قطعاً لازم است بدانید که چگونه رمز عبور را تغییر دهید. در زیر برخی از سناریوهای رایج وجود دارد که باید از شما بخواهد تا رمز عبور (یا همه رمزهای عبور خود) را در اسرع وقت تغییر دهید.

سوء ظن یا آگاهی از نقض داده ها
تشخیص اینکه چه زمانی یک حساب کاربری هک شده است همیشه آسان نیست، اما اگر به هر دلیلی مشکوک هستید، بلافاصله رمز عبور خود را تغییر دهید. به همین ترتیب، اگر شرکتی که در آن حساب کاربری دارید، اعلام کند که با نقض داده مواجه شده است. در حالی که یک هکر یا مجرم سایبری ممکن است فوراً از اطلاعاتی که پیدا کرده است استفاده نکند، نام کاربری و رمز عبور شما ممکن است برای فروش توسط کارگزاران داده در وب تاریک در دسترس باشد. ممکن است قبل از اینکه یک مجرم سایبری با اطلاعات به دست آمده از نقض داده ها به حساب شما دسترسی پیدا کند، فقط آن را به اشتراک بگذارد.

یک دوست یا همکار رمز عبور شما را یاد می گیرد
بسیاری از نقض‌های داده نه لزوماً توسط هکرهای حرفه‌ای بلکه توسط افرادی که شما می‌شناسید رخ می‌دهد. اگر دوست یا همکار رمز عبور شما را برای یک حساب خصوصی می داند، آن را تغییر دهید. ایمن بودن بهتر از متاسف بودن است

گوشی یا کامپیوتر خود را گم می کنید
آیا عادت دارید رمزهای عبور خود را برای حساب ها ذخیره کنید تا بتوانید به طور خودکار وارد شوید؟ اگر تلفن یا رایانه خود را گم کنید و به طور ایمن قفل نشده باشد، دزد می تواند به راحتی به همه حساب های شما دسترسی داشته باشد. بلافاصله پس از مفقود شدن یا سرقت یک دستگاه، رمزهای عبور خود را تغییر دهید.

بهترین روش های امنیت رمز عبور

  • هرگز از یک رمز عبور برای بیش از یک حساب استفاده نکنید
  • همیشه از رمزهای عبور قوی استفاده کنید – استفاده از نام ها و جزئیات شخصی مانند نام ،نام خانوادگی یا تاریخ های مهم ایده مناسبی برای انتخاب رمز عبور نمی باشد.
  • رمزهای عبور خود را خصوصی نگه دارید – سعی کنید از نوشتن آنها در جایی که کسی آنها را ببیند خودداری کنید
  • از 2FA (تایید دو مرحله ای) به عنوان یک سطح اضافی از امنیت رمز عبور استفاده کنید
  • از یک مدیر رمز عبور استفاده کنید تا به شما کمک کند همه رمزهای عبور خود را مدیریت کنید و در صورت لزوم به راحتی رمز عبور را تغییر دهید

در نتیجه
دانستن نحوه تغییر رمز عبور و تمرین امنیت رمز عبور اغلب یک کار ناخوشایند اما ضروری در چشم انداز دیجیتال خطرناک امروزی است. با این حال، استفاده از یک مدیریت رمز عبور می تواند دانستن نحوه تغییر رمز عبور را بسیار آسان تر کند. علاوه بر این، نصب نرم‌افزار امنیت اینترنت بر روی دستگاه‌های شما نیز اقدامی عاقلانه است که به محافظت از داده‌های مهم شما کمک می‌کند.

https://313-313.ir/