31 فروردین 1403

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

روندها و تاکتیک‌های کلاهبرداری که مصرف کنندگان باید از آنها آگاه باشند

روندها و تاکتیک‌های کلاهبرداری که مصرف کنندگان باید از آنها آگاه باشند

بر اساس گزارش تقلب هویت در فوکوس سه ماهه اول Allstate Identity Protection ‪(AIP)‬، 74 درصد از مصرف‌کنندگان می‌گویند امسال پیامک کلاهبرداری دریافت کرده‌اند، در حالی که 83 درصد یک تماس تلفنی کلاهبرداری دریافت کرده‌اند. از این تعداد، تقریباً نیمی گزارش می‌دهند که هر هفته 11 بار یا بیشتر از طریق پیامک یا تماس دریافت کرده‌اند.

بر اساس گزارش تقلب هویت در فوکوس سه ماهه اول Allstate Identity Protection ‪(AIP)‬، 74 درصد از مصرف‌کنندگان می‌گویند امسال پیامک کلاهبرداری دریافت کرده‌اند، در حالی که 83 درصد یک تماس تلفنی کلاهبرداری دریافت کرده‌اند. از این تعداد، تقریباً نیمی گزارش می‌دهند که هر هفته 11 بار یا بیشتر از طریق پیامک یا تماس دریافت کرده‌اند.

اگرچه حتی حقه‌های موفق هم گاهی اوقات به موارد دزدی هویت کامل تبدیل می‌شوند – و بنابراین در مورد تعداد موارد حفاظت از هویت همه جانبه محسوب نمی‌شوند – با این وجود برای قربانیان دشوار و پر هزینه هستند.

سه نوع کلاهبرداری که مصرف کنندگان باید از آنها آگاه باشند

•    پیامک‌های اسپم و تماس‌های تلفنی: تماس‌های تلفنی و پیامک کلاهبرداری تقریباً همه جا وجود دارد. و اگرچه 60 درصد از پاسخ دهندگان گزارش می‌دهند که نوعی محافظت در برابر هرزنامه/کلاهبرداری دارند، بسیاری از آنها به ویژگی‌های اولیه‌ای که از قبل روی دستگاه هایشان نصب شده است تکیه می‌کنند و به دنبال لایه‌های دفاعی اضافی نیستند.
•    کلاهبرداری‌های خیریه: کلاهبرداران سعی می‌کنند از موقعیت‌های بحرانی برای سرقت پول یا اطلاعات شخصی حساس استفاده کنند. چه این یک بلای طبیعی، یک بیماری همه‌گیر جهانی یا ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی باشد، جنایتکاران کلاهبرداری‌های خیریه جدیدی را برای سوء‌استفاده از سخاوت راه اندازی خواهند کرد. هنگامی که از آنها پرسیده شد، نیمی از پاسخ دهندگان در نظرسنجی AIP گفتند که نگران مؤسسات خیریه تقلبی هستند و 28 درصد می‌گویند که یا تحت تأثیر قرار گرفته‌اند یا شخصی را می‌شناسند که چنین تأثیری داشته است.
•    کلاهبرداری‌های خدمات پرداخت همتا به همتا (P2P): با افزایش سهولت و سرعت تراکنش‌های پرداخت، کلاهبرداری‌ها نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که کلاهبرداران اغلب خدمات پرداخت P2P را هدف قرار می‌دهند که به کاربران امکان می‌دهد سریع پول ارسال کنند. نیمی از پاسخ دهندگان می‌گویند که این نوع کلاهبرداری‌ها مربوط به آنها است و 29 درصد می‌گویند که یا قربانی شده‌اند یا فردی را می‌شناسند که قربانی شده است.

سایر روندهای تقلب در سه ماهه اول

جرایم سایبری به رشد خود ادامه می‌دهد. در سه ماهه اول، افزایش 121 درصدی سال به سال (YOY) در استعلام‌های اعتباری تقلبی و/یا وام و افزایش 66 درصدی سالانه در تقلب‌های پزشکی وجود داشته است.

اگرچه تعداد کلی پرونده‌های کلاهبرداری پزشکی نسبتاً کم است، رشد سریع سالانه نگران کننده است، زیرا تشخیص و حل آن می‌تواند سرسختانه دشوار باشد.

“صنعت مراقبت‌های بهداشتی به ویژه در برابر تقلب آسیب پذیر است. اغلب، فایل‌های بیمار باید با فروشندگان شخص ثالث در تعدادی از سیستم‌ها و دستگاه‌ها به اشتراک گذاشته شود – که برخی از آنها قدیمی هستند و از محافظت کافی برخوردار نیستند.”