1 اردیبهشت 1403

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

10 کار بالقوه خطرناکی که به صورت آنلاین انجام می دهید

استفاده از فناوری های پیشرفته از جمله رایانه و اینترنت، شرایط و بستر مناسبی را برای مجرمین سایبری به وجود آورده است. از آن جا که این جرایم در فضای مجازی انجام می شوند و مانند سایر جرایم، ملموس نیستند، بسیاری از کاربران بدون در نظر گرفتن ملاحضات امنیتی، اطلاعات خصوصی و بانکی خود را در سایت های فروشگاهی و بانکی وارد می کنند. اما این مسئله ممکن است خطراتی را برای شما به همراه داشته باشد که در ادامه به 10 مورد از مهمترین آن ها اشاره کرده ایم:

1. احساس می کنید که سایت بانکی شما امن است
آدم های بد جایی می روند که پول شما می رود. به همین دلیل است که با اشتباه تایپ کردن URL ادرس بانک خود یا عدم توجه به اینکه به یک وب سایت جعلی درگاه بانکی هدایت شده اید، می تواند منجر به سرقت اطلاعات حساب شما شود . در هنگام انجام تراکنش های بانکی در فضای مجازی آدرس درگاه بانکی را به دقت بررسی نمایید تا در امان باشید.

2. در مکان های ناشناس آنلاین خرید می کنید
وقتی به فروشگاه های اینترنتی سر می زنید و قیمت های ارزان اجناس نظر شما را جلب می کند، حس خوبی از خرید کردن به شما دست می دهد ، اما قبل از کلیک کردن بر روی افزودن به سبد خرید باید احتیاط کنید،  زیرا اگر در یک فروشگاه اینترنتی ناشناخته که در نتیجه یک جستجو برای شما باز شده است وارد شده اید، ممکن است به جای پرداخت هزینه خرید ، هزینه ای را به  یک مجرم سایبری بپردازید. بنابراین اگر علاقمند به خرید از فروشگاه های اینترنتی دارید حتما از سایت های معتبر و دارای نماد الکترونیک خرید کنید.

3.  فقط از یک رمز عبور استفاده می کنید
اگر به اندازه کافی بر روی رمزهای عبور خود حساس نباشید، هکرها به راحتی می توانند هویت آنلاین شما را به سرقت ببرند، با استفاده از یک رمز عبور قوی شامل حروف بزرگ، حروف کوچک ، اعداد و علایم ، از دسترسی آنها به دنیای آنلاین خود جلوگیری کنید. 

4. همه دوستان خود را نمی شناسید
ممکن است دوستی با افراد زیادی در شبکه های اجتماعی احساس خوبی داشته باشد، اما رعایت احتیاط در هنگام افزودن افراد به دوستان خودو  گسترش شبکه اجتماعی امری بسیار ضروری است، چرا که وقتی درخواست دعوت از فردی را که نمی‌شناسید می‌پذیرید،ممکن است یک بدافزار یا سارقان هویت را به حلقه درونی خود دعوت ره داده باشید و از نیت آن بی اطلاع باشید.

5. در هنگام استفاده از سایت ها به آن ها مشکوک نمی شوید
این یک اصل مهم است که هنگام آنلاین شدن، حداقل کمی مشکوک باشید. در واقع روزانه بیش از 5000 وب سایت که به منظور سرقت اطلاعات کاربران طراحی شده اند، منتظر به دام انداختن شما می باشند،  لذا در صورتی که امنیت صفحاتی را که از آن ها بازدید می کنید را نمی سنجید ، ممکن است پول و داده های خود را در مقابل مجرمان سایبری از دست بدهی، همچنین از کلیک کردن بر روی تبلیغات و پیوندهای غیرعادی که از فرستندگان ایمیل یا متن های ناشناس برای شما ارسال می شود خودداری کنید.

6. بیش از اندازه اجتماعی هستید
افشای اطلاعات مهم برای دوستان و شبکه های اجتماعی می تواند خطرناک باشد. وقتی حقایق شخصی مانند نام، مدرسه یا سابقه خانوادگی خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید،. تنظیمات حریم خصوصی خود را برای محدود کردن افرادی که اطلاعات شما را می‌بینند، اعمال کنید.

7. قرارداد نصب نرم افزارها را  نمی خوانید
هیچ کس دوست ندارد در هنگام نصب نرم افزار و یا استفاده از امکانات یک سایت، قوانین آن را بخواند و به سرعت موافقت خود را با خواسته های آن ها اعلام می کنید. در نتیجه هنگامی که شرایط و ضوابط آنها را بدون مطالعه می پذیرید، ممکن است به صورت ناآگاهانه حریم خصوصی آنلاین خود را به شرکت و شرکت های وابسته آن واگذار کرده باشید.

8. از طریق Wi-Fi عمومی خرید می کنید  و تراکنش های بانکی را انجام می دهید
مجرمان سایبری دوست دارند از Wi-Fi های عمومی جاسوسی کنند و خط انتقال اطلاعات را شنود کنند،اگر قصد استفاده از Wi-Fi های عمومی را دارید سعی کنید که از شبکه خصوصی مجازی (VPN) برای رمزگذاری داده های مهم در حال انتقال استفاده کنید. اما بهتر است که در هنگام اطلاعات خصوصی و اطلاعات بانکی از اینترنت دستگاه تلفن همراه خود استفاده کنید تا در مقابل مجرمان سایبری در امان باشید.

9. دستگاه های تلفن همراه خود را روت و یا جیلبریک می کنید
روت کردن با جیلبریک کردن تلفن همراه علاوه بر افزودن ویژگی هایی به تلفن همراه شما، محافظت های مهم را از بین می برد و دنیایی از بدافزارهای تلفن همراه را به دستگاه شما دعوت می کند. با اجتناب از جیلبریک  و روت کردن تلفن همراه، برنامه های بد و سایر خطرات آنلاینی که همراه آنها هستند را به تلفن همراه خود راه ندهید.

10. نمی دانید که بچه های شما به صورت آنلاین کجا می روند
اگر بچه دارید، باید وب سایت ها و شبکه های اجتماعی مورد علاقه آنها را بشناسید. اینترنت می تواند امتداد زندگی فرزند شما باشد، بنابراین منطقی است که شما برای راهنمایی آنها در خصوص آداب معاشرت آنلاین، آزار و اذیت اینترنتی و چالش های زندگی آنلاین، در این محیط مجازی با آن ها همراه باشید.

https://313-313.ir/