26 شهریور 1403

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

متهمان انفجار دفتر نخست‌وزیری چه کسانی بودند؟ ‎

🔴متهمان انفجار دفتر نخست‌وزیری چه کسانی بودند؟ ‎

🔹در ۸ شهریور ۱۳۶۰ جلسه شورای عالی امنیت در ساختمان نخست‌وزیری با حضور رییس‌جمهور، نخست‌وزیر، دبیر شورای عالی امنیت، رییس کل شهربانی با موضوع کنترل شرایط بحرانی کشور بخاطر ترور‌های منافقین برگزار می‌شود.

🔹کمی بعد از برگزاری نشست انفجاری مهیب رخ می‌دهد.
در گزارش اولیه‌ی روابط عمومی دفتر نخست وزیری، سه نفر به عنوان شهدای این ترور معرفی شدند که عبارت بودند از رییس جمهور محمدعلی رجایی، نخست‌وزیر محمدجواد باهنر و دبیر شورای عالی امنیت ‎مسعود کشمیری

🔹پیکر شهید رجایی و باهنر به شدت سوخته بود اما اسکلت بدنشان سالم بود. در مورد مسعود کشمیری اوضاع فرق می‌کرد و تنها چیزی که از او درون تابوتش گذاشته بودند، مقداری ذغال و خاکستر بود. دو روز بعد تابوت‌های شهدا را برای تشییع به مجلس می‌برند.

🔹عده‌ای از نماینده‌ها روی تابوت کشمیری شعار می‌دادند که «کشمیری کشمیری راهت ادامه دارد»، اما موسی زرگر یکی از نمایندگان مجلس که تخصص پزشکی داشته وقتی تابوت خالی کشمیری را می‌بیند مشکوک می‌شود و همان‌جا به آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید قابل قبول نیست که از کشمیری فقط خاکستر مانده باشد.

🔹استدلال زرگر این بوده که طبق منطق علم پزشکی جمجمه سخت‌ترین عضو بدن است و درونش هم آب وجود دارد و هر چقدر هم که کشمیری نزدیک انفجار بوده باشد، حداقل باید جمجمه او سالم بماند. از سوی دیگر طبق گزارشات بمب منفجر شده از نوع آتش‌زا بوده است نه از نوع انهادمی.

🔹آیت‌الله خامنه‌ای استدلال زرگر را تایید می‌کند و دستور رسیدگی می‌دهد.
اکنون یک سوال بزرگ وجود داشت، چه کسی یا کسانی عامل این ترور بودند و در آن دست داشتند؟
چه کسانی خاکستر و ذغال را به عنوان جنازه مسعود کشمیری معرفی و شهیدسازی کردند و برای فرار کشمیری وقت خریدند؟

🔹جالبه که برادرزن کشمیری عضو رسمی سازمان مجاهدین خلق بود، اما خود کشمیری خود را فردی خوش‌رو، بسیار مذهبی و انقلابی که چند روز در هفته روزه می‌گرفت و نمازهایش زبانزد اطرافیانش شده بود، نشان می‌داد. به طوری که در جلسات با وضو حاضر می‌شد و نماز اول وقتش ترک نمی‌شد و بسیار مقید بود.

🔹کشمیری در ابتدای انقلاب با معرفی دادستان کل به رکن دو ارتش می‌رود که پرونده‌های سرّی زیادی آنجا نگهداری می‌شد.همکاران او در رکن دو عبارت بودند از جواد قدیری،تقی محمدی، سعید حجاریان، بیژن تاجیک، محمد پیرو رضوی و محمد عطریانفر.
تقی محمدی و جواد قدیری ارتباط نزدیکی با کشمیری داشتند.

🔹اما ماجرای این سه نفر به همین جا ختم نمی‌شود. پس از کشف کودتای نوژه، دستگاه‌های امنیتی تصمیم می‌گیرند یک ستاد ضد کودتا تشکیل دهند که با پیشنهاد خسرو تهرانی این سه نفر یعنی مسعود کشمیری، جواد قدیری و تقی محمدی به عضویت ستاد ضد کودتا در می‌آیند.

🔹اما برویم سراغ جواد قدیری. او عامل ترور آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد ابوذر بود. همچنین از او به عنوان شوهرخواهر محمد عطریانفر نیز نام برده‌اند.
قدیری پس از انفجار مسجد ابوذر به خارج از ایران گریخت و ادامه همکاری خود را با این سازمان علنی کرد.

🔹طبق روایت اسماعیل داوود شمسی که عضو شورای فرماندهی سپاه بوده، کشمیری قصد داشته به عضویت سپاه و هسته‌ی مرکزی آن درآید که وقتی می‌فهمند شوهرخواهر او عضو سازمان مجاهدین است، اجازه جذب او را نمی‌دهد و به نخست‌وزیزی هم تاکید می‌کنند که اجازه ورود کشمیری به آنجا را ندهند.

🔹اما خسرو تهرانی کسی بود که کشمیری را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی منصوب کرد. و طبق تعریف‌هایی که تهرانی و بهزاد نبوی از کشمیری برای شهید رجایی کرده بودند، او نیز به شخصیت کشمیری علاقه‌مند شده بود و به او اعتماد کامل داشت.

🔹نقل شده یک بار که اعضای هیئت دولت به دیدن امام رفته بودند، برخلاف رویه قبلی اقدام به بازرسی اعضا می‌کنند،در این بین کشمیری اجازه تجسس از کیفی که همراهش بوده را نمی‌دهد، حتی شهید رجایی می‌خواهد واسطه ورود او با کیف شود که پاسدارها کوتاه نمی‌آیند و اجازه ورود بدون تجسس را نمی‌دهند.

🔹پس از اینکه آیت‌الله خامنه‌ای به شهیدسازی از کشمیری مشکوک می‌شود، آیت‌الله قدوسی را به عنوان دادستان کل انقلاب مامور رسیدگی به این پرونده می‌کند.
قدوسی دستور دستگیری خسرو تهرانی، حسن کامرانی، بیژن تاجیک، حبیب‌الله داداشی، نادر قوچکانلو، محسن سازگارا و علی‌اکبر تهرانی را می‌دهد.
با شهادت آیت‌الله قدوسی رسیدگی به پرونده متوقف شد و با فشارهای سازمان مجاهدین انقلاب همۀ متهمان از بازداشت آزاد شدند.

.
✍️…
.
▫️قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)▫️
.
🌐 https://313-313.ir

▪️سروش +
.
📡 https://splus.ir/Ghja_ir
.
▪️ایتا
.
📡 https://eitaa.com/Ghja_ir

▪️ آپارات

🎥 https://www.aparat.com/Ghja_ir