14 اردیبهشت 1403

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

FTP خطرناک است، چرا باید به‌جای آن از SFTP استفاده کنید

در عصر حاضر، امنیت داده‌ها و حفظ حریم خصوصی بسیار مهم است. ماهیت قدیمی و ناامن FTP اطلاعات شمارا در برابر تهدیدات سایبری آسیب‌پذیر می‌کند. زمان آن رسیده است که از جایگزین امن‌تر و رمزگذاری شده، SFTP، برای محافظت از خود استفاده کنید.

خطرات FTP: چرا خطرناک است
هنگام استفاده از FTP، داده‌های شما، ازجمله اعتبارنامه ورود به سیستم، به‌صورت متن ساده منتقل می‌شود. اگر شخصی انتقال را متوقف کند، به‌راحتی می‌تواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند. علاوه بر این، FTP در برابر حملات مختلف مانند brute force، جعل و ضبط بسته آسیب‌پذیر است و آن را به یک هدف اصلی برای هکرهایی تبدیل می‌کند که به دنبال سوءاستفاده از نقاط ضعف در شبکه شما هستند.

پروتکل انتقال فایل (FTP): مروری کوتاه
پروتکل FTP به شما امکان می‌دهد فایل‌ها رابین رایانه‌ها از طریق یک شبکه منتقل کنید، معمولاً با استفاده از معماری سرویس گیرنده-سرور. کلاینت اتصال به سرور را آغاز می‌کند و سپس می‌تواند فایل‌ها را در صورت نیاز دانلود یا آپلود کند.
مهم‌ترین مشکل FTP عدم رمزگذاری آن است که داده‌های شمارا در معرض رهگیری و دست‌کاری قرار می‌دهد. درحالی‌که امکان افزودن لایه‌های امنیتی به FTP، مانند FTPS ‪(FTP Secure)‬ یا FTP-SSL وجود دارد، این گزینه‌ها آن‌قدر که می‌توانستند گسترده یا کاربرپسند نیستند.

پروتکل انتقال امن فایل (SFTP): یک جایگزین امن‌تر
پروتکل انتقال فایل امن (SFTP) که بانام پروتکل انتقال فایل SSH نیز شناخته می‌شود، جایگزین امن‌تری برای FTP است. SFTP روی یک کانال رمزگذاری شده عمل می‌کند و محافظت سرتاسری برای داده‌های شما ارائه می‌دهد. از پروتکل Secure Shell ‪(SSH)‬ برای احراز هویت و رمزگذاری استفاده می‌کند و اطمینان می‌دهد که جزئیات ورود و انتقال فایل شما در برابر استراق سمع و دست‌کاری در امان هستند.
SFTP همچنین مزایایی نسبت به FTP دارد، ازجمله:
راه‌اندازی و پیکربندی آسان‌تر: SFTP تنها به یک پورت نیاز دارد که مدیریت و پیکربندی آن را نسبت به FTP ساده‌تر می‌کند.
عملیات پیشرفته فایل: SFTP بیشتر شبیه یک سیستم فایل از راه دور عمل می‌کند تا یک پروتکل انتقال فایل و آن را برای مدیریت محتویات یک درایو راه دور روی سرور بسیار بهتر می‌کند.

دلایل تغییر از FTP به SFTP
هنگامی‌که انتخاب می‌شود، به نظر می‌رسد دلیل کمی برای عدم استفاده از SFTP وجود دارد، اما اجازه دهید کمی عمیق‌تر به دلایل خاصی که باید تغییر دهید، بپردازیم.
امنیت بالا: قابلیت‌های رمزگذاری و احراز هویت SFTP از داده‌های شما در برابر رهگیری، دست‌کاری و دسترسی غیرمجاز محافظت می‌کند. حتی می‌توانید آن را با یک VPN ترکیب کنید تا مطمئن شوید که هیچ‌کس نمی‌داند چه چیزی را منتقل می‌کنید یا حتی از کجا.
انطباق با استانداردهای صنعت: بسیاری از صنایع، مانند مراقبت‌های بهداشتی و مالی، روش‌های امن انتقال فایل را برای محافظت از داده‌های حساس الزامی می‌کنند. استفاده از SFTP به شما کمک می‌کند تا با این الزامات مطابقت داشته باشید و ممکن است برای استفاده از فناوری‌های ناامن مانند FTP دچار مشکل شوید.
درحالی‌که FTP ممکن است برای سال‌های متمادی پروتکل انتقال فایل ترجیحی باشد، فقدان اقدامات امنیتی آن را در دنیای دیجیتال امروزی خطرناک کرده است. انتقال به SFTP در حفاظت از داده‌های شما و حفظ یکپارچگی شبکه شما بسیار مهم است. وقت آن رسیده است که FTP آسیب‌پذیر را پشت سر بگذاریم و به‌جای آن از SFTP ایمن‌تر و کارآمدتر استفاده کنیم.
این امر مخصوصاً اگر از سرویسی مانند Seedbox استفاده می‌کنید که در آن هنگام انتخاب پروتکلی که می‌خواهید استفاده کنید، می‌توان به‌راحتی از تغییر بین FTP و SFTP چشم‌پوشی کرد، صادق است!

https://313-313.ir/