28 فروردین 1403

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

فرا رسیدن شهادت مولی‌الموحدین امیرالمومنین حضرت علی (ع) تسلیت باد.

حضرت علی (ع) اولین امام و پیشوای مسلمانان و شیعیان جهان هستند که در ماه رمضان به دست ابن ملجم با ضربت شمشیر به شهادت رسیدند.

تاریخ ضربت خوردن امام علی (ع)

تاریخ ضربت خوردن امام علی (ع) ۱۹ رمضان ۱۴۴۵

تاریخ شهادت امام علی (ع)

تاریخ شهادت حضرت علی (ع) ۲۱ رمضان سال ۱۴۴۵

  • نام: علی بن ابی‌طالب
  • پدر: ابوطالب
  • مادر: فاطمه بنت اسد
  • کنیه: ابوالحسن – ابوالسبطین – ابوالریحانتین – ابوتراب – ابوالائمه
  • زادگاه: کعبه – شهر مکه
  • مدت امامت: ۲۹ سال (۱۱-۴۰ ق)
  • شهادت: ۲۱ رمضان، ۴۰ ق
  • طول عمر: ۶۳ سال
  • مدفن: کشور عراق، شهر نجف
  • محل زندگی: مکه – مدینه – کوفه
  • لقب (ها): امیرالمؤمنین – یعسوب الدین – حیدر – مرتضی – فاروق – صدیق اکبر

زندگی نامه امام علی (ع)

ولادت امام علی (ع): ولادت حضرت علی بن ابیطالب (ع) در سیزدهم رجب سال سی‌ام عام‌الفیل در حدود سال ۶۰۰ میلادی یعنی ۲۳ سال قبل از هجرت پیامبر اکرم (ص) در شرایط منحصر به فردی در داخل کعبه مکه مکرمه رخ داد.

ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) با امام علی (ع): ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س)، دختر پیامبر (ص) با امیرالمومنین (ع) اتفاق مهمی در تاریخ شیعیان است.

فرزندان امام علی (ع): منابع در تعداد فرزندان علی بن ابی‌طالب دچار اختلاف هستند. در ارشاد شیخ مفید و اعلام الوری، تعداد فرزندان علی، ۲۷ نفر، در کشف الغمه اربلی ۲۸ نفر، در تذکرة الخواص ۳۴ نفر، در طبقات ابن سعد ۳۴ نفر، در ینابیع المودة ۳۵ نفر و در تهذیب الکمال ۳۶ نفر گزارش شده‌اند.

نام فرزندان حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع): امام حسن مجتبی (ع) / ‏امام حسین بن علی (ع) / ‏حضرت زینب (س) / ‏ حضرت ام کلثوم (س) / ‏حضرت محسن (ع)

تاریخچه زندگی امام علی (ع)

امام علی (ع) اولین فرزند از قبیله هاشمی است که پدر و مادرشان هر دو نیز از قبیله هاشمی بودند. پدر امام علی، ابوطالب فرزند عبدالمطلب و مادرشان فاطمه بنت اسد بودند. خاندان هاشمی از نظر فضیلت‌های اخلاقی، صفت‌های عالی انسانی در بین قبیله قریش و کل طایفه‌های عرب؛ مشهور و زبان زد بودند. زمانی که حضرت محمد (ص) بعد از وحی از جانب خدا، به پیامبری رسیدند به مدت ۳ سال به طور مخفیانه به اسلام دعوت کردند و پس از آن به امر خداوند، دعوت همگانی آغاز شد. در این بین، فقط امام علی (ع) دنبال کننده و مجری دستورات پیامبر (ص) در دعوت الهی بودند. و تنها همراه ایشان در مهمانی که پیامبر برای دعوت و آشنایی خویشاوندان خود با اسلام ترتیب داد بود؛ شدند. در این مهمانی پیامبر از حاضران سوال فرمودند” «چه کسی از شما من را در این مسیر یاری خواهد کرد تا برادر، جانشین و نماینده من در میان شما باشد؟» حضرت علی (ع) تنها شخصی بودند که از جای خود بلند شدند و جواب دادند: «ای رسول خدا، من شما را در این مسیر کمک می‌کنم.» حضرت محمد (ص) این سوال را ۳ بار تکرار کردند و هر بار همان جواب را شنیدند. سپس فرمودند: «ای بستگان و خویشاوندان من! همه بدانید که علی (ع) برادر، وصی و جانشین پس از من در بین شما است.»

زمانی که حضرت فاطمه (س) در خانه پدر بودند، ابوبکر، عمر و دیگر افراد قبیله قریش به خواستگاری ایشان آمدند؛ اما پیامبر (ص) نپذیرفتند. مردمی از انصار به امام علی (ع) گفتند: حضرت زهرا (س) را خواستگاری کن. حضرت علی (ع) به خانه پیامبر (ص) رفتند و رسول الله (ص) پرسیدند: پسر ابوطالب برای چه کاری آمده است؟ امام علی (ع) فرمودند برای خواستگاری حضرت زهرا (س)، پیغمبر (ص) فرمودند: مرحبا و اهلا! مردانی از قبیله قریش برای اینکه دخترم را به آنها ندادم، از من رنجیدند، من به آنها گفتم که این کار به امر خداوند بوده است. پیامبر (ص) در سال‌های اول تا سوم هجری، دخترشان را به عقد امام علی (ع) در آوردند. اولین فرزند آنها در ۱۵ ماه رمضان سال سوم هجری متولد شد که نامش را حسن گذاشتند و فرزند دوم ایشان حسین در ۳ شعبان سال ۴ هجری متولد شدند و دو دختر به نام‌های زینب و ام الکلثوم.

پس از سرکوب خوارج در جنگ نهروان، بعضی از خوارج که یکی از آنها عبدالرحمان بن ملجم مرادی بود، دور هم جمع شدند و اوضاع شکست و جنگ‌های داخلی را بررسی کردند که در آخر به این نتیجه رسیدند که مسبب این خونریزی‌ها و شکست امام علی (ع)، عمروعاص و معاویه هستند. پس باید این سه نفر را از میان بردارند تا تکلیف مسلمانان روشن شود. بنابراین هر یک متعهد به کشتن یکی از این ۳ تن شدند. ابن ملجم مرادی مسئول به قتل رساندن امام علی (ع) شدند، بنابراین در شب ۱۹ ماه مبارک رمضان به همراه تعدادی در مسجد کوفه منتظر شدند.پس از اینکه امام علی (ع) در شب بیست یکم ماه رمضان به شهادت رسیدند، بدون اینکه فردی متوجه شود در نزدیکی شهر کوفه دفن کردند. این امر به دلیل پیشگیری از نبش قبر و بی احترامی دشمنان نسبت به جنازه ایشان بود.

      https://313-313.ir/