15 اردیبهشت 1403

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

bloatware چیست؟

معنای لغوی bloatware یعنی پف‌افزار که نام آن گویای همه چیز است.

در دنیای رایانه، نرم‌افزارهایی هست که شما به آن‌ها نیاز دارید و همچنین نرم‌افزارهایی ‌که هیچ نیازی به آن‌ها ندارید، ولی به دلایلی مجبور شده‌اید آن‌ها را‌ روی سیستم خود نصب کنید. این نرم‌افزارها‌ که بیشتر همراه با تبلیغات، برنامه‌های جانبی دیگر یا نوار ابزارهای شلوغ هستند، می‌توانند منجر به کندی سیستم شما و اشغال حافظه سیستم شوند. 

دو راه اصلی برای دسترسی bloatware یا برنامه‌های بالقوه ناخواسته، PUP وجود دارد. معمولاً توسط فروشندگان، تولیدکنندگان یا شرکت‌های مخابراتی از قبل نصب شده است. این می‌تواند چند دلیل داشته باشد:
•    توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به ارائه‌دهندگان پول پرداخت می‌کنند تا محصولات خود را روی دستگاه شما نصب کنند.
•    سازندگان برنامه‌های تعمیر و نگهداری مثلاً مرکز راه‌حل‌های Lenovo را در اختیار کاربر قرار می‌دهند که داده‌های کاربر را نیز جمع‌آوری می‌کند.
•    به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار یا سیستم‌عامل می‌توانند مراکز راه‌حل مارک‌دار، نرم‌افزار آزمایشی یا فقط افزونه‌های تصادفی را تحت فشار قرار دهند.

همه bloatware ها بد نیستند. برخی از مجموعه‌های رسانه‌ای از پیش نصب شده یا مراکز کنترل می‌توانند مفید باشند و برخی به راحتی قابل جابجایی هستند.

نوع دیگری از bloatware می‌تواند از وب‌سایت‌های مخرب باشد یا همراه با برنامه‌هایی که می‌خواهید از صفحات وب شخص ثالث دانلود شود. همچنین می‌تواند در بسته نرم‌افزاری پنهان شود. این bloatware خطرناک‌تر است زیرا اغلب حاوی نرم‌افزارهای تبلیغاتی مزاحم یا بدافزار است.

معنای لغوی bloatware یعنی پف افزار که چندان هم بی ربط نیست ولی برای اینکه معنای نزدیک تری به آن بدهیم از واژه‌ی بیخودافزار برای آن استفاده می‌کنیم. شاید ندانید ولی به احتمال خیلی زیاد شما هم چنین بیخودافزار‌هایی را در دستگاه اندرویدی خود دارید. این برنامه‌ها اپ‌هایی هستند که اکثرا شرکت سازنده به صورت پیش‌فرض بر روی دستگاه شما نصب کرده ولی شما نیازی به آن‌ها ندارید.

loatware  می‌تواند به طور قابل توجهی سرعت سیستم شما را کاهش دهد. اگر تعداد زیادی از این برنامه‌ها را در راه‌اندازی دستگاه خود بارگیری می‌کنید یا عملیات‌هایی را در پس‌زمینه انجام می‌دهند، می‌توانند RAM  شما را مصرف کنند در واقع برنامه‌های Bloatware فضای رم و حافظه داخلی دستگاه شما را اشغال می‌کنند و علاوه‌بر کند شدن عملکرد، مصرف باتری بسیار بالایی نیز دارند. 

 این برنامه‌ها معمولا در پس‌زمینه پنهان می‌شود، بنابراین گاهی اوقات تشخیص آن آسان نیست. این بدان معنا نیست که bloatware نوعی بدافزار است، اما برخی از نرم‌افزارهای bloatware که از وب‌سایت‌های مخرب دانلود می‌شوند، یا سهوا همراه با یک نرم‌افزار شخص ثالث دانلود می‌شوند، ممکن است حاوی بدافزار باشند.

اگر تا به حال واژه‌ی bloatware به گوشتان نخورده بهتر است بدانید که معنای لغوی این واژه می‌شود پف افزار که چندان هم بی ربط نیست ولی برای اینکه معنای نزدیک تری به آن بدهیم از واژه‌ی بیخودافزار برای آن استفاده می‌کنیم. شاید ندانید ولی به احتمال خیلی زیاد شما هم چنین بیخودافزار‌هایی را در دستگاه اندرویدی خود دارید.

https://313-313.ir/