19 اردیبهشت 1403

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

شهید سید محمد حسینی بهشتی

مشخصات شهید محمد حسینی بهشتی

  • نام و نام خانوادگی: محمد حسینی بهشتی
  • نام پدر : فضل‌الله بهشتی
  • محل تولد : اصفهان
  • تاریخ ولادت: ۱۳۰۷/۸/۲
  • تاریخ شهادت : ۱۳۶۰/۴/۷
  • محل شهادت: بمب گزاری در دفتر حزب جمهوری
  • مدت عمر: ۵۳سال
  • محل مزار : گلزار شهدای بهشت زهرا
  • قطعه و ردیف و شماره : —-
  • آثار مربوط به شهید بهشتی: ۱-بانکداری، ربا و قوانین مالی اسلام،۲- اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا،۳- مبانی نظری قانون اساسی،۴- ولایت رهبر روحانیت،۵- محیط پیدایش اسلام،۶- شناخت اسلام،۷- شب قدرف۸- سه گونه اسلامی،۹- سرود یکتا پرستی،۱۰- درس گفتارهای فلسفه دین،۱۱- خدا از دیدگاه قرآن،۱۲- پیامبری از نگاه دیگر،۱۳- بهداشت و تنظیم خانواده.
  • کتاب مربوط به این شهید: شهید بهشتی و آموزش و پرورش ، بازشناسی یک اندیشه، صد دقیقه تا بهشت ، سیره شهید دکتر بهشتی ،افلاکیان زمین، ، شناخت اندیشه های اجتماعی شهید بهشتی ، اسلام و مقتضیات زمان از دیدگاه شهید بهشتی ،جاودانه تاریخ، جفای دوستان ، داستان های شیرین، شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی،بهشتی و انقلاب ، خاطرات ماندگار ، روایت هجران ، ارزش ها در نگاه شهید بهشتی ، او به تنهایی یک ملت بود، ۳ ج ، بررسی مبانی فکری شهید بهشتی ، شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی ، مجموعه شعر سرچشمه خونین و نگاهی به کارنامه شهید مظلوم دکتر بهشتی .

زندگی نامه شهیدمحمد حسینی بهشتی

شهید سید محمدحسینی بهشتی در دوم آبان ۱۳۰۷ هجری شمسی در اصفهان به دنیا آمد. وی از چهار سالگی به مکتب رفت و در اندک زمانی قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را آموخت و با ورود به دبیرستان به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی، مدرسه را‌‌ رها و در سال ۱۳۲۱ وارد حوزه علمیه شد. درسال ۱۳۲۵ به قم عزیمت کرد و در کنار تحصیل علوم دینی، در سال ۱۳۲۷ موفق به دریافت دیپلم ادبی در امتحانات متفرقه شد. در‌‌ همان سال، وارد دانشکده الهیات معقول و منقول شد و در سال ۱۳۳۰ با دریافت درجه لیسانس به قم بازگشت و در دبیرستان حکیم نظامی مشغول تدریس زبان انگلیسی شد. در سال ۱۳۳۱ ازدواج نمود که حاصل این پیوند، دو پسر و دو دختر بود. وی در سال ۱۳۳۳، دبیرستان دین و دانش قم را تأسیس نمود و تا سال ۱۳۴۲ سرپرستی آن را برعهده داشت. در فاصله سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۸، دوره دکترای فلسفه الهیات را گذراند سپس، با شرکت فعال در مبارزات سال‌های ۴۱ و ۴۲ از سوی ساواک مجبور به عزیمت از شهر قم به تهران گردید. این شهید بزرگوار به ۵ زبان دنیا مسلط بود:زبان آلمانی، عربی، فرانسوی و انگلیسی و فارسی.

خصوصیات اخلاقی شهید محمد حسینی بهشتی

۱. نظم

آقای بهشتی مظهر نظم و انضباط وقت‌شناس و منظم بودند،.اگر نگاهی کوتاه به زندگی ایشان داشته باشیم تمام زندگی اش مشحون به نظم است و موفقیت چشم گیرشان بیشتر در گرو نظم بوده است.

۲. امیدواری

شهید بهشتی دوستان خود را همواره به آینده امیدوار می ‌کردند و به آنان روحیه می ‌بخشیدند. مجلس و محضر ایشان، مجلس منفی‌بافی و اظهار یأس و دلسردی و دلمردگی نبود، بلکه مجلس تجدید نشاط در کار و تقویت روحیه و اراده و خوش‌بینی بود.

۳. ابتکار و نوآوری

شهید بهشتی خلاق و مبتکر بود و معمولاً در هر دیدار یک فکر جدید به دوستان جوان خود القا می کرد و آنان را با یک فعالیت جدید در عرصه فکر و فرهنگ و تبلیغ اسلامی آشنا می‌ساخت.

۴.بردباری شهید بهشتى

یکی از صفات پسندیده شهید بهشتی(ره)، صبر در مقابل ناملایمات بود. هر گاه با مشکلی مواجه می شد، عصبانی نمی شد؛ بلکه با صبر و متانت آن را حل می کرد.

۵.مظهر عدالت علوى

حضرت امام خمینی(ره)پس از استقرار جمهوری اسلامى، مسئولیت دیوان عالی کشور را که بالاترین مقام قضایی کشور است، در اسفندماه ۱۳۵۸ ش به دست آیت اللّه بهشتی سپرد .

با درک و درایت والای ایشان برنامه نو و دقیق فراهم گردید و عدل و قسط در جامعه رواج یابد. ایشان نیز در طول مدت این مسئولیتِ خطیر و شریف، منشأ خیر و خدمت بود و امور قضایی کشور را سر و سامان داد و انسجام بخشیدند و برای اسلامی کردن و اجرای کردن احکام اسلام، فعالیت های گسترده ای در این تشکل انجام داد و با به کارگیری قُضات عادل و عالم، نظام قضایی را دگرگون ساخت.

۶.صلابت شهید بهشتی

شهید بهشتی، این فرزند راستین امیرمؤمنان علی علیه السلام ، با آن همه تعبّد به خداوند، صفای باطن، پاکی روح و فداکاری گسترده ای که در مورد امت مسلمان داشت، دشمن سرسخت معاندان اسلام و مسلمانان بود. شهید بهشتی در یکی از سخنرانی هایش می گوید: «ما زیر بار سختی ها، مشکلات و دشواری ها قد خم نمی کنیم. ما راست قامتان جاودان تاریخ خواهیم ماند. تنها موقعی سرپا نیستیم که یا کشته شویم یا زخم بخوریم و بر خاک بیفتیم و در غیر این صورت، هیچ قدرتی نمی تواند پشت ما را خم کند».

نحوه ی شهادت محمد حسینی بهشتی

شهید بهشتی دردفتر حزب جمهوری ۱۵ دقیقه سخنرانی کرد، در۵ دقیقه ی اول سخنرانی به مسئله برگزیدن نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری صحبت کرد و بر این نکته تاکید کرد که کاندیدای مورد نظر باید پیرو خط امام باشد. ۵ دقیقه دوم از عدم پوستربازی در انتخابات و تبلیغ کردن به شیوه اروپایی ها سخن گفتند و در ۵ دقیقه آخر درباره انتخاب رئیس جمهور سخن گفتند، در این هنگام شهید شهریاری نماینده مردم بوشهر با صدای بلند از رئیس جمهور شدن شهید بهشتی و آیت الله خامنه ای سخن گفت و آیت الله بهشتی در پاسخ از واژه نخیر استفاده کردند و هنوز می خواستند سخن بگویند که بمب منفجر شد.

بهشتی ۷ تیر سال ۱۳۶۰ شمسی، در دفتر حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار بمب به شهادت رسید.

وصیت نامه شهید محمد حسینی بهشتی :

اینجانب سیدمحمد حسینی بهشتی، دارنده شماره شناسنامه ۱۳۷۰۷ از اصفهان

توصیه ی شهید به همسر، فرزندان و بستگان

به همسرم، فرزندانم و سایر بستگانم وصیت می کنم:که در زندگی بیش از هر چیز به فروغ الهی که در دل انسان هاست، اهمیت دهند و با ایمان به خدای یکتای علیم، قدیر، سمیع، بصیر، رحمان و رحیم، پیامبران بزرگوارش و پیروی از خاتم پیامبران (ص)، کتاب قرآن، ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین، اهتمام به ذکر و یاد خدا، نماز با حضور قلب، روزه، عبادات دیگر، انفاق، ایثار، صدق و جهاد بی امان در این راه و حضور پیگیر در جماعت و انس با مردم، راه سعادت را به روی خود باز گردانند.

ما بی شناسنامه نیستیم

۲۷ رجب ۱۴۰۰ هجری قمری،ما بی شناسنامه نیستیم، ما از مردم جدا نمی باشیم؛ ما بی شناسنامه نیستیم، اولاد زجر کشیده آل عبا (ع)، فرزندان زندان های بی نام و نشان و حبس ها و دخمه های فراموشی.

ما بی شناسنامه نیستیم، اهل قنوتیم، ساکن دهستان نیایش و بچه جنوب عشقیم، کبوتران قباپوشی که بال در خون شهیدان کربلا نهاده ایم و عمری بر شاخه ها مرثیه خوان ذبح بنی آدم، ما از امتزاج دو ایمان بدوی روستایی از تصادم دو عدم ساده بوجود آمده ایم، با هیچ کس هیچ فرقی نداریم و نمازمان را اول وقت می خوانیم.

ما محصول آن لحظاتی هستیم که خسته از بیل و رنجور از داس، خیمه دعایی برافراشته اند، ما ساده نشینان کاخ ویرانه فقر و فناییم؛ پنجره هایی که رو به سوی افق سبز توکل باز می شوند؛

ما مثل کتابی در هر گوشه خاک و در هر لحظه از روزگار باز می شویم و دیگران را از خود باخبر می کنیم؛

ما مثل وضو ساده و پاکیم؛ عین افطار بی آلایش و معصومیم؛

ما را می شود در هر گوشه مسجد پیدا کرد؛ در هر جنسی جستجو نمود با هر دردی دریافت؛

ما مثل تلاوت غمگینیم، مثل تکبیر حالت خنجر داریم و دوستان ما شیران روز و پارسایان شب هستند.

از نوح به بعد تا کربلا و هویزه و تا هویزه حضور داریم، پشت هر سنگی روییده ایم، با هر بوته ای رسیده ایم، بر هر شاخی بر داده ایم؛ ما در این آب و خاک سبز می شویم؛ ما بی شناسنامه نیستیم.

ستاد جنبش انقلابیون کل کشور