29 اسفند 1402

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

چگونه نرم افزارهای جاسوسی را از گوشی خود پیدا و حذف کنیم

شخصیت دیجیتالی ما اکنون بخشی از هویت ما است. ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنیم، مکالماتی که در رسانه‌های اجتماعی داریم – چه خصوصی و چه عمومی – و همچنین عکس‌هایی که به اشتراک می‌گذاریم، ویدیوهایی که تماشا می‌کنیم، برنامه‌هایی که دانلود می‌کنیم و وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنیم، همگی به شخصیت‌های دیجیتال ما کمک می‌کنند.

نرم افزارهای جاسوسی چیست؟
Neisanceware اغلب با برنامه های قانونی همراه است. مرور وب شما را با پنجره‌های بازشو قطع می‌کند، تنظیمات صفحه اصلی شما را به زور تغییر می‌دهد، و همچنین ممکن است داده‌های مرور شما را جمع‌آوری کند تا آن‌ها را به آژانس‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی بفروشد. اگرچه بدافزار در نظر گرفته می‌شود، اما به طور کلی ابزارهای مزاحم خطرناک یا تهدیدی برای امنیت اصلی شما نیستند.

نرم افزارهای جاسوسی پیشرفته که به عنوان stalkerware نیز شناخته می شوند، یک مرحله پیشرفته هستند. این بدافزار اغلب غیراخلاقی و گاهی خطرناک است، گاهی اوقات این بدافزار در سیستم‌های دسکتاپ یافت می‌شود، اما در حال حاضر بیشتر روی تلفن نصب می‌شود. نرم افزارهای جاسوسی و نرم افزارهای مخرب ممکن است برای نظارت بر ایمیل ها، پیامک ها و MMS های ارسالی و دریافتی استفاده شوند. رهگیری تماس های زنده به منظور استراق سمع از طریق خطوط تلفن استاندارد یا برنامه های VoIP ‪(VoIP)‬؛ برای ضبط مخفیانه سر و صدای محیطی یا گرفتن عکس؛ برای ردیابی قربانیان از طریق GPS یا ربودن برنامه های رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک و واتس اپ. نرم افزارهای استالکر اغلب برای جاسوسی از شخصی به عنوان یک فرد دانلود می شوند، مانند موارد سوء استفاده خانگی.

علائم هشدار دهنده حملات
اگر متوجه می‌شوید که دریافت‌کننده پیام‌ها یا ایمیل‌های رسانه‌های اجتماعی عجیب یا غیرعادی هستید، این ممکن است یک علامت هشداردهنده از تلاش برای آلوده شدن به نرم‌افزارهای جاسوسی باشد. شما باید آنها را بدون کلیک بر روی پیوندها یا دانلود هر فایلی حذف کنید. همین امر در مورد محتوای SMS نیز صدق می کند، که ممکن است حاوی پیوندهایی باشد تا شما را به دانلود ناخواسته بدافزار ترغیب کند.

برای غافل شدن قربانی، این پیام‌های فیشینگ شما را به کلیک کردن روی پیوند یا اجرای نرم‌افزاری که میزبان یک نرم‌افزار جاسوسی یا نرم‌افزار است، فریب می‌دهد. اگر بدافزار از راه دور بارگیری می‌شود، تعامل کاربر مورد نیاز است، و بنابراین این پیام‌ها ممکن است سعی کنند شما را وحشت‌زده کنند – مانند درخواست پرداخت یا تظاهر به یک اعلامیه تحویل ناموفق. پیام‌ها می‌توانند به طور بالقوه از آدرس‌های جعلی مخاطب مورد اعتماد شما نیز استفاده کنند.

وقتی صحبت از نرم افزارهای سخت افزاری به میان می آید، پیام های آلودگی اولیه ممکن است شخصی تر و متناسب با قربانی باشد. دسترسی فیزیکی یا نصب تصادفی نرم افزارهای جاسوسی توسط قربانی ضروری است. با این حال، نصب برخی از انواع نرم افزارهای جاسوسی و نرم افزارهای جاسوسی کمتر از یک دقیقه طول می کشد.
اگر تلفن همراه شما مفقود شده و با تنظیمات یا تغییرات متفاوتی ظاهر می شود که نمی شناسید – یا برای مدتی مصادره شده است – این ممکن است نشان دهنده دستکاری باشد.

چگونه می توانم نرم افزارهای جاسوسی را از دستگاه خود حذف کنم؟

از نظر طراحی، جاسوس‌افزارها و نرم‌افزارهای جاسوسی به سختی قابل شناسایی هستند و حذف آن‌ها به همان اندازه سخت است. در بیشتر موارد غیرممکن نیست، اما ممکن است اقدامات شدیدی را از سوی شما انجام دهد. گاهی اوقات تنها گزینه ممکن است رها کردن دستگاه شما باشد.

اگر احساس می‌کنید امنیت فیزیکی شما در خطر است، دستگاه خود را دستکاری نکنید. در عوض، با پلیس و سازمان های پشتیبانی تماس بگیرید.

اکنون، در اینجا چند گزینه حذف وجود دارد:

  1. اجرای اسکن بدافزار: راه حل‌های آنتی ویروس موبایلی موجود است که می تواند جاسوس افزار را شناسایی و حذف کند. این ساده ترین راه حل موجود است، اما ممکن است در هر موردی موثر نباشد. فروشندگان امنیت سایبری، از جمله Malwarebytes، Avast و Bitdefender، همگی ابزارهای اسکن نرم افزارهای جاسوسی موبایل را ارائه می دهند.
  2. گذرواژه‌های خود را تغییر دهید: اگر مشکوک به به خطر افتادن حساب هستید، رمز عبور هر حساب مهمی را که دارید تغییر دهید. بسیاری از ما یک یا دو حساب مرکزی “هاب” داریم، مانند یک آدرس ایمیل که به همه سرویس‌های دیگر ما مرتبط است. دسترسی به سرویس‌های «هاب» که استفاده می‌کنید را از دستگاه در معرض خطر حذف کنید.
  3. فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای (2FA): زمانی که فعالیت حساب و ورود به سیستم نیاز به رضایت بیشتر از یک دستگاه تلفن همراه دارد، این می تواند به محافظت از حساب های فردی نیز کمک کند. (با این حال، نرم افزارهای جاسوسی ممکن است کدهای ارسال شده در طول پروتکل های 2FA را رهگیری کنند.)
  4. ایجاد یک آدرس ایمیل جدید را در نظر بگیرید: ایمیل جدید که فقط برای شما شناخته شده است به حساب های اصلی شما متصل می شود.
  5. سیستم عامل خود را به روز کنید: ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما زمانی که یک سیستم عامل نسخه جدیدی را منتشر می کند، که اغلب با وصله های امنیتی و ارتقاء ارائه می شود، این می تواند – اگر خوش شانس باشید – باعث تضاد و مشکلات با نرم افزارهای جاسوسی شود. این را به روز نگه دارید.
  6. از دستگاه خود به صورت فیزیکی محافظت کنید: یک کد پین، الگو، یا بیومتریک فعال می‌تواند از دستگاه تلفن همراه شما در برابر دستکاری در آینده محافظت کند.
  7. اگر همه چیز شکست خورد، بازنشانی کارخانه‌ای… یا خراب کردن آن: انجام بازنشانی کارخانه ای و نصب تمیز بر روی دستگاهی که فکر می کنید به خطر افتاده است ممکن است به ریشه کنی برخی از اشکال جاسوس افزار و نرم افزارهای مخرب کمک کند. با این حال، مطمئن شوید که ابتدا از محتوای مهم نسخه پشتیبان تهیه کنید. در پلتفرم‌های اندروید، این معمولاً در زیر تنظیمات > مدیریت عمومی > بازنشانی > بازنشانی داده‌های کارخانه یافت می‌شود. در iOS، به Settings > General > Reset بروید.https://313-313.ir/