31 فروردین 1403

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

چگونه از حافظه های فلش ( کول دیسک ) و External HDD ها حفاظت کنیم ؟

حافظه‌های فلش دیسک، کول دیسکها، USB Flash، هارد خارجی ( اکسترنال ) ، رم‌های دوربینهای فیلم برداری و عکس برداری ( حافظه فلش دوربین ) تجهیزاتی هستند که ما برای ذخیره و انتقال اطلاعات از آنها استفاده می‌کنیم .
امروزه این ابزارهای ذخیره سازی با انواع مختلف تجهیزات دیجیتالی مانند کامپیوترها‌، نوت بوک‌ها، دوربینهای عکس برداری و فیلم برداری، گوشی‌های موبایل هوشمند و تبلتها در ارتباط هستند.

ولی همانطور که می‌دانید استفاده از این حافظه‌ها همانقدر که مفید است، می‌تواند تهدیداتی و خطراتی را برای ما به همراه داشته باشد.
 
– سرقت شدن حافظه توسط سارقان‌‌
– مفقود شدن ( گم شدن )‌
– آلوده شدن به ویروس‌ها‌
– سرقت اطلاعات و دسترسی افراد غیر به اطلاعات
– سرقت اطلاعات توسط ویروس‌ها
– غیر قابل استفاده شدن کول دیسک توسط ویروس‌ها
( در بسیاری از موارد مجبور به فرمت کردن فلش دیسک هستید و قادر به استفاده از اطلاعاتتان نخواهید بود. )

ما با رعایت نکات کوچکی می‌توانیم به بهترین شیوه از این حافظه‌ها استفاده کرده و از آنها حفاظت کنیم.

1- اطلاعات را به صورت رمزنگاری شده بر روی کول دیسک ( حافظه‌های فلش دیسک ) ذخیره کنید.
به این صورت اگر این تجهیزات به هر دلیلی مفقود و یا سرقت شوند، دیگر نگران این نیستید که اطلاعاتتان به دست افراد دیگری بیافتد.
2- گذاشتن پسورد بر روی حافظه‌های فلش دوربین.
بسیاری از دوربینهای عکس برداری و فیلم برداری این قابلیت را دارند که بر روی فلش دیسک و یا به قولی رم آنها رمز ( پسورد ) بگذارید.
جهت دسترسی به این ویژگی به فایل راهنما و منوهای تنظیمات دوربین مراجعه نمائید.
3- استفاده از فلش دیسک فقط بر روی کامپیوترها و موبایل‌هایی که مجهز به نسخه‌های اصلی و معتبر آنتی ویروس هستند .
توجه داشته باشید آنتی ویروس‌های کامل و نه ابزارهایی که در ظاهر از فلش دیسکها حفاظت می‌کنند.
برخی وب‌سایت‌ها و اشخاص ناآشنا به مسائل امنیتی ابزارهای غیر استاندارد و حتی جعلی را معرفی می‌کنند که تازه باعث دردسر کاربران و سرقت اطلاعاتشان می‌شود.
رعایت این نکته چند مزیت دارد :
الف ) عدم آلوده شدن فلش دیسک ( رم – کول دیسک )  به ویروس‌ها و تهدیدات سایبری.
ب ) عدم سرقت اطلاعات توسط ویروس‌ها .
ج ) عدم انتقال آلودگی به دیگر تجهیزات ( کامپیوترها، دوربینهای عکس برداری و فیلم برداری، موبایل، گوشیهای هوشمند و تبلتها )
4- Safe Removed کردن پیش از در آوردن کول دیسک از رابط USB و یا RAM Reader .
( با این شیوه پیش از قطع ارتباط فلش دیسک با کامپیوتر یا موبایل، برق آن قطع شده و هنگام خارج شدن دچار مشکل و شوک نمی شود. )
در مورد هارد دیسک‌های خارجی عدم رعایت این مورد می‌تواند منجر به از دست رفتن اطلاعات و حتی خراب شدن پارتیشنها شود.
اگر به هر دلیلی عملیات Safe Remove به درستی کار نکرد، کامپیوتر را به طور کامل خاموش کرده و سپس اقدام به جدا سازی هارد از کامپیوتر نمائید.
5- ویروس‌یابی کول دیسک یا فلش دیسکها:

ویروس‌یابی فلش دیسک‌ها هم کار مفیدی است، ولی چند مشکل دارد .

عمده ویروس‌هایی که فلش دیسک‌ها را آلوده کرده و یا از طریق فلش دیسک‌ها منتقل می‌شوند اثراتی به جا می گذارند که به سادگی رفع نمی‌شوند و در بسیاری از موارد قابل رفع شدن نیستند و نهایتآ باید فلش دیسک به طور کامل فلش شود.

پس بهتر است از همان ابتدا فلش را فقط بر روی سیستمهای مطمئن و پاک و مجهز به نسخه‌های اصلی و معتبر آنتی ویروس استفاده نمائید.
6- پشتیبان گیری ( Backup  ) .

وقتی اطلاعاتی را جهت انتقال بر روی فلش منتقل می‌کنید، نسخه اصلی که بر روی کامپیوتر می‌باشد را تا مدتی نگهداری کنید.

بهر دلیلی اطلاعات فلش دیسک از دسترس خارج شود، آنوقت افسوس خوردن فایده‌ای ندارد.

اطلاعات بسیار بسیار مهم و محرمانه خود را می‌توانید بر روی سرویس‌های ذخیره سازی و پشتیبان گیری کلـود ( ابری ) ذخیره نمائید تا خیالتان آسوده باشد.
7- از قرض دادن حافظه‌های فلش خود به دیگران خودداری کنید و در بدترین حالت اگر می‌خواهید حافظه و یا تجهیزات خود را با حافظه به دیگران مثلا تعمیرکاران بدهید، اطلاعات روی آن را با استفاده از  Secure erase و یا Shred file پاک نمائید.

استفاده از روش‌های متداول برای پاک کردن اطلاعات، اطلاعات را به درستی پاک نکرده و به سادگی برگردانده می شوند .

در حال حاضر برنامه های Secure erase و shred file جزئی از برنامه های ضد ویروس شده‌اند و نیازی به نصب و استفاده از ابزارهای جداگانه نیست.
8- هارد دیسک‌های خارجی هنگام استفاده در یکجا ثابت باشند.

توجه داشته باشید هارد دیسک‌های خارجی هنوز به صورت مکانیکی هستند و هنگام اتصال آنها به کامپیوتر و مخصوصآ وقتی در حال رد و بدل کردن اطلاعات هستند باید در یک جا ثابت و بی‌حرکت باشند‌.

البته هارد دیسک‌های خارجی نوت بوکی ویژگی‌هایی مانند ضد شوک دارند، ولی ریسک از دست دادن اطلاعات در زمانی که هارد دیسک تکان می‌خورد بالاست.

حتی در زمانی که هارد از کامپیوتر جداست هم پیشنهاد می‌شود تکانها و شوکهای شدید به آن داده نشده و شرایط نگهداری هارد دیسکها مانند درجه حرارت و میزان رطوبت محیط  و میزان تکان‌ها را رعایت نمائید.

هنگام حمل و نقل و جابجایی استفاده از کیف مخصوص نگهداری هارد دیسک فراموش نشود.

با رعایت موارد فوق میتوانید از تجهیزات دیجیتالی و قابل حمل خود به خوبی و به آسودگی حفاظت کرده و استفاده نمائید و طول عمر آنها نیز افزایش می‌یابد.

و در آخر یک نکته آموزشی دیگر:

یکی از راههای ارسال فایل و اطلاعات برای دیگران استفاده از سرویس‌های ذخیره سازی ابری است.

سرویس‌های ذخیره سازی ابری علاوه بر اینکه به شما امکان می‌دهند تا از فایل‌های خود نسخههای پشتیبان بالادرنگ تهیه کنید و یا بر روی آنها اطلاعتتان را ذخیره کنید، می‌تواند فایل ذخیره شده بر روی سرویس کلـود را برای اشخاصی که در نظر دارید به اشتراک بگذارید.

امروزه بسیاری از محصولات آنتی ویروس که ویژگی‌های کاملی دارند، حجم مشخصی فضای ابری نیز به عنوان سرویس ذخیره سازی ابری در اختیار خریدار قرار می‌دهند.



“”قرارگاه جنبش انقلابیون(قجا)””

https://313-313.ir/