6 اردیبهشت 1403

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

7 خطر آنلاینی که کودکان با آن روبروهستند!

اینترنت علاوه بر تمام مزیت هایی که دارد می تواند محل خطرناکی برای همه افراد باشد، اما کودکان و نوجوانان آسیب پذیر تر هستند. خطراتی از سوی شکارچیان سایبری تا محتوای رسانه‌های اجتماعی که می‌تواند زندگی آنها را تهدید و یا  به چالش بکشد، خطرات آنلاینی که می‌توانند پیامدهای شدید، پرهزینه و حتی غم‌انگیزی برای کودکان داشته باشد.
 

کودکان حتی ممکن است به صورت ناخواسته خانواده خود را در معرض تهدیدات اینترنتی قرار دهند ، برای مثال، با دانلود تصادفی بدافزاری که می‌تواند به مجرمان سایبری امکان دسترسی به حساب بانکی والدین یا سایر اطلاعات حساس را بدهد. در ادامه به 7 مورد از تهدیدات کودکان در فضای مجازی اشاره میکنیم:

1. زورگویی سایبری

یک نظرسنجی در سال 2018 درباره رفتار آنلاین کودکان نشان می دهد که تقریباً 60 درصد از کودکانی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند شاهد نوعی قلدری بوده‌اند و به دلایل مختلف، اکثر کودکان این رفتار را به کلی نادیده می‌گیرند. به نقل از سایت enough.org ، تا فوریه 2018، نزدیک به نیمی (47٪) از کل جوانان فعال در فضای مجازی قربانی قلدری سایبری شده اند. امروزه رسانه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین زمین بازی مجازی هستند و اینجاست که قلدری‌های سایبری زیادی در آن رخ می‌دهد. کودکان را می توان در مبادلات رسانه های اجتماعی مورد تمسخر قرار داد،  یا در بازی‌های آنلاین، شخصیت‌های بازیکنان آن‌ها می‌توانند مورد حمله بی‌وقفه قرار بگیرند و بازی را از یک ماجراجویی تخیلی به یک مصیبت تحقیرآمیز تبدیل کنند که به قلدری سایبری در چندین پلتفرم و در زندگی واقعی تبدیل می‌شود.

بهترین روش برای محافظت در برابر قلدری سایبری این است که با فرزندان خود در مورد آنچه در زندگی آنها به صورت آنلاین و واقعی می گذرد و نحوه ایستادگی در برابر قلدرها صحبت کنید. نرم افزار امنیت سایبری و برنامه های تخصصی برای نظارت بر فعالیت آنلاین و تلفن همراه فرزند شما می تواند کمک کند، اما هیچ چیز جایگزین گفتگوی دوستانه نمی شود.

2. شکارچیان سایبری

این روزها شکارچیان جنسی اغلب کودکان را در اینترنت تعقیب می کنند و از بی گناهی، عدم نظارت بزرگسالان و با بدست آوردن اعتماد، از آنها سوء استفاده می کنند. این می تواند منجر به اغوا شدن کودکان به برخوردهای شخصی خطرناک در جوامع واقعی شود. این شکارچیان در رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های بازی که برای کودکان جذاب هستند، کمین می‌کنند و در همان مکان‌های مجازی که در آن ناشناس هستند، با کودکان ارتباط می گیرند، در آنجا می توانند نه تنها از معصومیت کودکان، بلکه از موهبت تخیل آنها نیز بهره برداری کنند.

یک بخش رایج و سالم از بازی آنلاین تعامل کودکان با یکدیگر است ، اما شکارچیان می توانند از آن به عنوان قلابی برای به دام انداختن کودکان استفاده کنند. بهترین محافظت در مقابل این گونه تهدیدات این است که به طور منظم با فرزندان خود در مورد آنچه در زندگی روزمره آنها می گذرد صحبت کنید.

3. ارسال اطلاعات خصوصی 

کودکان هنوز مرزهای اجتماعی را درک نکرده اند. آنها ممکن است اطلاعات شناسایی شخصی خود را به صورت آنلاین برای افراد آشنا یا غریبه ارسال  کنند، به عنوان مثال در نمایه ها یا پست های رسانه های اجتماعی خود، اطلاعاتی مانند تصاویر شخصی، آدرس خانه یا برنامه های تعطیلات خانوادگی خود را  که  نباید در معرض عموم قرار گیرند را به اشتراک بگذارند.

به یاد داشته باشید که بسیاری از مطالبی که فرزندان شما به اشتراک می گذارند، در معرض دید عموم هستند و  این بدان معنی است که شما نیز می توانید آن را ببینید و هیچ ضرری ندارد به آنها یادآوری کنید که اگر مامان و بابا می توانند آن را ببینند، بقیه هم می توانند آن را ببینند، اینجاست که باید به والدین تاکید کنیم که از جاسوسی بپرهیزید، اما در مورد مرزهای عمومی و معنای آنها برای فرزندان و خانواده به طور صریح با فرزندان خود صحبت کنید.

4. فیشینگ

فیشینگ به روشی گفته می شود که مجرمان سایبری با استفاده از آن وب سایت ها ، اکانت های خصوصی و ایمیل ها را به نحوی جعل می کنند  که  افراد را فریب دهند تا اطلاعات آن ها را به سرقت ببرند. اما تشخیص فیشینگ برای بچه‌ها دشوار است، زیرا اغلب به نظر می‌رسد که ایمیل از طرف شخصی قانونی مانند یکی از دوستان یا اعضای خانواده برای آن ها ارسال شده است.

ایمیل‌ها و سایت های  فیشینگ می‌توانند در هر زمانی ظاهر شوند، اما مجرمان سایبری که آنها را طراحی می‌کنند، سایت‌ها و محتوای محبوب کودکان را زیر نظر گرفته و اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل و نام دوستان و سایر اطلاعات را برای طرح نقشه حملات خود جمع‌آوری می‌کنند. برای مقابله با مجرمان فیشینگ به فرزندان خود بیاموزید که از کلیک کردن بر روی ایمیل‌ها یا پیامک‌های افراد غریبه خودداری کنند و مراقب پیام‌هایی باشند که به نظر می‌رسد از طرف دوستانشان ارسال شده است.

5. گرفتار کلاهبرداری 

بچه‌ها ممکن است به واسطه چیزهایی که برایشان ارزشمند است مانند دسترسی رایگان به بازی‌های آنلاین یا نرم افزار هایی که ویژگی‌های خاصی را ارائه می‌دهند ، طعمه کلاهبرداران قرار گیرند، کودکان و نوجوانان هدف های آسانی برای کلاهبرداری هستند زیرا هنوز مهارت لازم را یاد نگرفته اند که در مواجهه با تهدیدات آنلاین احتیاط کنند. بهتر است که بدانید اگر پیشنهادی بیش از اندازه خوب به نظر می رسد ، احتمالاً کلاهبرداری در میان است،  به فرزندان خود بیاموزید که نسبت به پیشنهادات آنلاینی که بیش از حد وعده می دهند چشم پوشی کنند.

6. دانلود تصادفی بدافزار

بدافزارها، برنامه هایی هستند که بدون اطلاع قربانی بر روی تلفن همراه یا رایانه  نصب می‌شوند و اقدامات مضری را روی رایانه انجام می‌دهد. این اقدامات شامل سرقت اطلاعات شخصی از رایانه یا تلفن همراه شما اختلال در کارکرد دستگاه هوشمند شما می شود.

مجرمان سایبری اغلب مردم را فریب می دهند تا بدافزار را دانلود کنند. فیشینگ یکی از این ترفندها است، اما موارد دیگری نیز وجود دارد : مانند متقاعد کردن قربانیان برای دانلود بازی که بدافزاری را در خود جای داده اند ، این ترفند ها می تواند به ویژه برای کودکان فریبنده باشد. نصب نرم افزار امنیتی نظیر آنتی ویروس ها  می تواند به محافظت از دستگاه هوشمند  شما در برابر هر بدافزاری که به صورت مخفیانه وارد آن می شود، کمک کند، البته آنتی ویروس ها می بایست به صورت مداوم به روزرسانی گردند.

7. پست هایی که بعداً قابل حذف نیستند

اینترنت کلید «حذف» ندارد. هر چیزی که فرزند شما در فضای مجازی انتشار می دهد، تقریباً غیرممکن است که بعداً حذف شود. خطرات رسانه های اجتماعی به ویژه برای نوجوانان دلهره آور است، در نظر داشته باشید که چگونه یک عکس مهمانی یا پیام اسنپ چت می تواند ده سال بعد و هنگام مصاحبه برای شغل جدید مشکلاتی را برای جوانان ایجاد کند ، یا اینکه چگونه یک همسر آینده ممکن است به محتوای شخصی که در پروفایل رسانه های اجتماعی خود در گذشته بارگذاری کرده است به مجرمان سایبری باج بدهد.  به نوجوانان خود توضیح دهید که سبک و عقاید آنها با افزایش سن تغییر می کند، اما پست های اینترنتی برای همیشه ماندگار هستند، بدون هیچ دکمه “بازگشت”  و یا “حذف”. 

با بالا بردن سواد رسانه ای خود به ایمنی فضای آنلاین فرزندان خود کمک کنید تا آنها شادی ها و فرصت های دنیای آنلاین را تجربه کنند و از خطرات آن جلوگیری کنید،  آگاه و هوشیار باشید تا قبل از هر رخداد منفی در  زندگی دیجیتالی و روزمره فرزندان با مشارکت و ارتباط موثر از آن ها جلوگیری نمایید.

https://313-313.ir/