7 اردیبهشت 1403

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

با افزایش 105 درصدی حملات، سلطنت وحشیانه باج افزارها ادامه دارد

موسسه SonicWall گزارشی منتشر کرد که در آن به افزایش مداوم باج‌افزار با 623.3 میلیون حمله در سراسر جهان اشاره می‌کند. 
 

تقریباً تمامی تهدیدات نظارت شده، حملات سایبری و حملات دیجیتالی مخرب در سال 2021 از جمله: باج افزار، تهدیدات رمزگذاری شده، بدافزار اینترنت اشیا و سرقت رمزنگاری افزایش یافته‌اند.

بیل کانر، رئیس و مدیرعامل SonicWall، گفت: ‌با افزایش وابستگی به فناوری اطلاعات، حملات سایبری جذاب‌تر و بالقوه فاجعه‌بارتر می‌شوند. ایمن سازی اطلاعات در دنیایی بی حد و حصر یک کار تقریباً غیرممکن است، به خصوص که مرزهای سازمان‌ها همیشه به نقاط پایانی و شبکه‌های بی حد و حصر در حال گسترش هستند.‌

افزایش چشمگیر حملات باج افزار

محققان با جدیت افزایش چشمگیر باج افزار را دنبال کردند و 318.6 میلیون حمله باج افزار بیشتر از سال 2020 را ثبت کردند که 105 درصد افزایش داشت. حجم باج افزارها از سال 2019 تاکنون 232 درصد افزایش یافته است.

حملات باج‌افزار سطح بالا بر مشاغل، دولت‌های ایالتی و فدرال، مدارس، بیمارستان‌ها و حتی افراد تأثیر گذاشته است. حملات به زنجیره‌های تامین ضربه می‌زند و باعث خرابی گسترده سیستم، زیان اقتصادی و آسیب به افراد می‌شود. به دنبال روندهای جهانی، همه صنایع با افزایش زیادی در حجم باج افزار مواجه شدند، از جمله دولت (+1885٪)، مراقبت‌های بهداشتی (755٪)، آموزش (152٪) و خرده فروشی (21٪).

با گسترش بردارهای حملات سایبری، حملات مخرب افزایش می‌یابد

فراوانی و تنوع حملات سایبری هر ساله با افزایش هزینه برای سازمان‌ها در سراسر جهان افزایش می‌یابد. سازمان‌ها و شرکت‌ها به تدریج توسط مجموعه‌ای از حملات سایبری تهدید می‌شوند و بدون دانستن اینکه آن‌ها چیستند یا مجرمان سایبری چگونه کار می‌کنند، محافظت از داده‌های مهم تجاری در برابر حملات سایبری غیرقابل مدیریت می‌شود.

دیمیتری آیراپتوف، معاون معماری پلتفرم SonicWall، گفت: حملات به شبکه‌ها در سال 2021 به شدت افزایش یافت. باج‌افزار، سرقت رمزنگاری، بهره‌برداری آسیب‌پذیر، فیشینگ و سایر حملات همچنان سازمان‌ها را در سراسر جهان آزار می‌دهند و تیم‌های امنیتی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. درک شکست این حملات و اینکه چرا آن‌ها همچنان موفق هستند و همچنین محرک‌ها و روندهای پشت سر آن‌ها مهم است.‌

بینش در مورد تهدیدات سایبری 

آسیب‌پذیری‌های Apache Log4j به‌ سرعت مورد سوء استفاده قرار گرفتند به گونه‌ای که عوامل تهدید بین 11 دسامبر تا 31 ژانویه، 142.2 میلیون مورد سوءاستفاده را ثبت کردند که به طور متوسط روزانه 2.7 میلیون مورد می‌باشد. در عرض سه روز پس از افشای عمومی، تلاش‌های بهره‌برداری از مرز 1 میلیون گذشته بود.

حجم بدافزارها مجدداً در سال 2021 اندکی کاهش یافت و سومین سال متوالی کاهش و همچنین پایین ترین سطح هفت ساله را نشان داد. با این حال، افزایش حملات در نیمه دوم سال 2021 تقریباً به طور کامل افت 22 درصدی بدافزاری را که SonicWall در اواسط سال ثبت کرده بود نشان داد و کل کاهش را برای سال 2021 به تنها 4 درصد رساند‌ این روند نشان می‌دهد که تعداد بدافزارها ممکن است در سال 2022 دوباره بازگردد.

تهدیدات رمزگذاری شده نسبت به سال گذشته 167 درصد افزایش یافته است. در ماه اوت، تعداد حملات رمزگذاری شده برای اولین بار از مرز 1 میلیون عبور کرد، سپس افزایش پیدا کرد و تا پایان سال به 2.5 میلیون نفر رسید. کریپتوجکینگ در سال گذشته به رشد خود ادامه داد و با 19 درصد افزایش در سطح جهان به 97.1 میلیون رسید که بیشترین حملاتی است که محققان  SonicWall Capture Labs تا به حال در یک سال ثبت کرده‌اند.

حجم بدافزار اینترنت اشیا در سال 2021، 6 درصد افزایش یافت و در پایان سال به 60.1 میلیون بازدید رسید. اگرچه این خبر خوبی نیست، حداقل بهتر از آنچه بوده است است: در سال‌های 2019 و 2020، حجم بدافزار اینترنت اشیا به ترتیب 218 و 66 درصد افزایش یافت. با عدم کاهش سرعت متناظر در تکثیر دستگاه‌های متصل، این نشان می‌دهد که حجم حملات ممکن است در حال کاهش باشد.

https://313-313.ir/