8 اردیبهشت 1403

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

میلاد یگانه منجی عالم بشریت، بر همه شیعیان مبارک باد

امام مهدی یا حجت ابن الحسن، آخرین امام از دوازده امام ما شیعیان است. امام مهدی برای ما شیعیان اسلام موجب تحقق امیدها و آرزوهایی است که در انتظار ظهور وی به ثمر می‌نشیند. ایشان به عنوان مهدی و صاحب زمان نیز شناخته می‌شود.

امام زمان (عج) که به ایشان همچنین مهدی موعود نیز گفته می‌شود، در عالم اسلام یک شخصیت مهم و مقدس هستند که طبق باورهای ما شیعیان، در آخرالزمان ظهور خواهند کرد و دنیا از عدل و انصاف سرشار خواهد شد.

زندگینامه امام مهدی

امام زمان (عج)، حضرت مهدی بن الحسن بن علی بن محمد (ع)، در تاریخ 15 شعبان سال 255 هجری قمری در شهر سامرا، که در شمال بغداد و در حوزهٔ عراق واقع است، به دنیا آمدند.
امام مهدی (عج) در سن 5 سالگی پس از شهادت پدرش به امامت رسیدند و به عنوان امام دوازدهم شیعیان تعیین شدند.

القاب امام زمان (عج)

امام زمان یا مهدی در اسلام، به شخصیتی اشاره دارد که در باور ما شیعیان، او آخرین امام و یا مهدیانت است که به زودی پس از ظهور، جهان را به عدالت و سلامتی رهنمون خواهد کرد.
از القاب حضرت حجت در بین عامه مردم، علاوه بر امام زمان و مهدی، صاحب الزمان، وجه الله، قائم، منتظر، باقر و صدر نیز گفته می‌شود.

ایشان در نیمه شعبان، یکی از ماه های پر برکت به دنیا آمدند و و در احادیث بسیار به اعمال ماه شعبان و نیمه شعبان تاکید شده است. امام زمان توجه ویژه ای به حدیث کسا دارند.

امام زمان در سن بسیار کمی به دلیل شرایط سختی که پس از شهادت پدرشان برای ایشان بوجود آمده بود، مجبور شدند مخفیانه زندگی کنند و از ارتباط با مردم خودداری کنند.
اما به عنوان مهدی موعود، ایشان به زودی ظهور خواهند کرد و جهان را از ظلم و نابرابری نجات خواهند داد.

امام زمان که به عنوان نجات‌دهنده بشریت شناخته شده است، ظهور خواهند کرد و در آخرالزمان، با کمک خداوند، دین حق را بر فساد و جهل غالب خواهند کرد.

دوران غیبت امام زمان

امام زمان در دوره حکومت عباسیان، چندین بار تهدید و خطر را تجربه کردند. در نهایت، به دلیل شرایط سخت و ظلم آمیز، پنهان شدند. بر اساس روایات دینی، به دلیل این که با پذیرش حکومت نمی‌توانستند اهداف خود را دنبال کنند، دوران غیبت ایشان آغاز گردید.
در حقیقت، غیبت امام زمان یکی از جنبه‌هایی است که از ویژگی‌های شخصیتی ایشان به حساب می‌آید.

امام زمان (عج) در طول دوران زندگی خود دو غیبت داشتند: غیبت صغری و غیبت کبری.
در حال حاضر ایشان در دوران غیبت کبری خود به سر می برند.

در ادامه به طور اختصار، به توضیح این موارد می پردازیم.

غیبت صغری امام زمان

امام مهدی پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری علیه السلام در سال 260 هجری قمری، در سن 5 سالگی وارد دوران غیبت صغری شدند؛ و این دوران غیبت صغری تا سال 329 هجری قمری ادامه یافت. یعنی حدود 69 سال در غیبت صغری بودند

در این دوران امام مهدی (عج) از طریق چهار نائب خود با مردم و شیعیان ارتباط می گرفتند.
اسامی چهار نماینده امام زمان (عج) که “نواب اربعه” نام داشتند، عبارتند از:

  • عثمان بن سعید عمروی: (متوفی در سال 267 ق)
  • محمد بن عثمان عمروی: (متوفی در سال 305 ق)
  • حسین بن روح نوبختی: (متوفی در سال 326 ق)
  • علی ابن محمد سمری: (متوفی در سال 329 ق)

این چهار نفر نمایندگان امام زمان در دوران غیبت صغری بودند که پس از شهادت امام یازدهم شیعیان، از سال 260 هجری قمری تا سال 329 هجری قمری، واسطه میان حضرت حجت و مردم قرار گرفتند.

غیبت کبری امام زمان

پس از وفات چهارمین نائب امام زمان، دوران غیبت صغری ایشان از سال 329 هجری قمری آغاز گردید و تاکنون ادامه دارد. حدود 1116 سال (تا ساعت 1402 شمسی حساب کردیم)
در روایت های بسیاری است که هنگام ظهور حضرت حجت، 313 نفر از یاران به ایشان پیوسته و نخستین هسته اصلی لشکر امام مهدی (عج) را تشکیل خواهند داد. دعای عهد در دوران غیبت امام زمان بسیار مورد توجه قرار گرفته است و بسیار موثر است

علائم ظهور امام زمان

در اسلام، مردم به انتظار ظهور امام زمان یا حجت بن الحسن المهدی (عج) هستند.
بسیاری از مؤمنان باور دارند که پیش از ظهور ایشان، علائمی ظاهر می‌شوند که نشان دهنده نزدیک شدن زمان ظهور ایشان هستند. البته این مسئله در اختلاف نظر بین مسلمانان قرار دارد و برخی ممکن است باور نداشته باشند.

اما در میان مسلمانانی که به وجود علائم ظهور اعتقاد دارند، می‌توان به برخی از این علائم اشاره کرد:

  1. ظهور صاحب الزمان (عج) پس از گسترش فساد، فجایع، قحطی و تنگدستی در سراسر جهان خواهد بود.
     
  2. پیش از ظهور امام زمان (عج)، تعدادی از نشانه های ظاهری نیز مشاهده می‌شود. برخی از این نشانه ها شامل زلزله‌ها، سیل، سوانح طبیعی، شیوع بیماری‌های ناشی از شرایط آلودگی محیطی و… می‌شود.
  3. ظهور پرچم سیاه: برخی از منابع دینی، از جمله روایات اهل بیت (ع)، اشاره به ظهور پرچم سیاه می‌کنند که نشانه ظهور امام زمان (عج) است. این پرچم ممکن است به طور مجازی و یا واقعی در کلیاتی مشاهده شود.
  4. علائم دیگر شامل مرگ شخصیت‌های مهم، تغییر شدید در اقتصاد و سیاست جهانی، افزایش شدید تعداد زلزله‌ها، خشکسالی و سوانح طبیعی هستند.

https://313-313.ir/