15 اردیبهشت 1403

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

انتخابات اجباری!

انتخابات اجباری!

شرکت در انتخابات یک وظیفه مهم شهروندی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا در بسیاری از کشورهای جهان تأکید زیادی بر روی انتخابات دارند تا جایی که در تعدادی از کشورها شرکت در انتخابات الزامی و حتی برای متخلفین جریمه هایی در نظر گرفته شده است.

 آیا می دانید در ۳۵ کشور دنیا شرکت در انتخابات اجباری است؛ برای آشنایی بیشتر شما عزیزان، به برخی از این کشورها و نوع مجازات آنها اشاره می شود:

۱- انتخابات در برزيل در حالي برگزار مي شود كه راي دادن در اين كشور براي افراد 18 تا 70 سال «اجباري» است.

۲- بلژيك: راي ندهي خط مي‌خوري!
بنابر قانون اساسي بلژيك اگر كسي پس از دريافت دعوت‌نامه براي راي دادن، پاي صندوق نرود و عذر موجهي هم نداشته باشد بين 25 تا 50 يورو جريمه مي شود. اگر اين غيبت دوباره تكرار شود جريمه بين 50 تا 125 يورو خواهد بود. اگر كسي در 4 دور انتخابات شركت نكند. علاوه بر 4بار جريمه، نام او از ليست راي دهندگان به مدت 10 سال خط خورده و در هيچ مقام و اداره دولتي پذيرفته نخواهد شد و هيچ كمك و امتيازي نيز از سوي دولت دريافت نخواهد كرد.

۳-استراليا: جريمه و زندان براي راي ندادن! شهروندان استراليايي موظفند كه در زمان انتخابات در محل راي‌گيري حاضر شوند. اما بعد از ثبت اسم شان مي توانند راي ندهند و يا به اصطلاح راي سفيد و بي‌نام بيندازند. شهرونداني هم كه دليل موجهي براي غيبت در انتخابات ندارند به صورت نقدي جريمه مي‌شوند و در صورت عدم پرداخت جريمه، به جاي آن #زندان مي روند.

۴-بوليوي: انسداد حساب بانكي
هر شهروند اهل بوليوي كارتي ويژه دارد كه حضور او در انتخابات را اثبات كند. اما اگر كسي تا سه ماه بعد از انتخابات نتواند حضورش را اثبات كند، حقوق و مزايايش دچار مشكل مي‌شود.

۵-در سنگاپور اگر شهروندي در انتخابات رياست جمهوري شركت نكند حق راي وي براي هميشه باطل مي‌شود و تنها با ارائه دليل قانوني و محكمه پسند اين حق به او باز مي گردد.

۶-در يونان اين جريمه سخت‌تر است و غايبان انتخاب از گرفتن گواهينامه و گذرنامه محروم خواهند شد. همچنين خدمات و محصولاتي كه دستگاه‌هاي عمومي براي مردم ارائه مي‌دهند براي شخص غايب قطع خواهد شد.

۷-در برزيل نيز براي كساني كه در انتخابات شركت نكنند پاسپورت صادر نمي‌شود.

۸-در كشور پرو مردم بايد كارت مهر خورده در انتخابات را براي دريافت خدمات شهروندي با خودشان به همراه داشته باشند.

۹-در كشور مصر پس از حسني مبارك، براي غايباني كه بدون دليل در انتخابات شركت نكرده‌بودند، 70 دلار جريمه نقدي تعيين شد.

ديگر كشورهايي كه انتخابات در آنها اجباري است هم عبارتند از آرژانتين، شيلي، كاستاريكا، قبرس، جمهوري دومنيكن، اكوادر، فيجي، فرانسه (مجلس سنا)، گابن، گواتمالا، هندوراس، ايتاليا، ليختن اشتاين، مكزيك، نائورو، پاراگوئه، فليپين، سوئيس، تايلند، تركيه و اروگوئه.

.

✍️


.

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

.
https://313-313.ir
.

 کانال رسمی

.
https://splus.ir/Ghja_313