2 آذر 1403

قرارگاه جنبش انقلابیون (قجا)

قرارگاه امنیتی و سایبری جنبش انقلابیون جمهوری اسلامی ایران

درباره جنبش بایکوت (BDS) چه می‌دانید؟!

کمپین بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل (Boycott, Divestment and Sanctions) جنبشی جهانی است که هدف آن تحت فشار قرار دادن رژیم اشغالگر با اهرم‌های اقتصادی جهت پایان اشغال سرزمین فلسطین، رفع تبعیض و به رسمیت شناختن حق بازگشت میلیونها آواره فلسطینی به کشور خودشان است.

جنبش بی دی اس(BDS) در سال 2005 تأسیس شد، این عبارت اختصار سه کلمه (Boycott) به معنای بایکوت، (Divestment) عدم سرمایه گذاری و (Sanctions) به معنای تحریم است.

این جنبش بیشتر اهداف و استراتژی خود را از جنبش حقوق مدنی در ایالات متحده آمریکا به رهبری مارتین لوترکینگ و جنبش مبارزه بر ضد نژادپرستی در آفریقای جنوبی به رهبری نلسون ماندلا برداشت کرده است.

بیش از 370 سازمان غیر دولتی فلسطینی و احزاب سیاسی و سندیکاهای حرفه‌ای و هیئت‌ها و اتحادیه‌های مختلف و جنبش‌های مردمی طومار درخواست برای تحریم اسرائیل را امضا کردند.

همان طور که در پایگاه اینترنتی این جنبش آمده است، درخواست تحریم اسرائیل با هدف اذعان به حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت و تسلیم شدن این رژیم در برابر قوانین بین‌الملل از طریق اقدامات زیر است:

– اول: پایان اشغالگری و استعمار اراضی عربی و از بین بردن دیوار حائل.

– دوم: به رسمیت شناختن حق اساسی برابری کامل شهروندان عرب فلسطینی.

– سوم: اجرای حق بازگشت بر اساس مصوبه شماره 194 سازمان ملل متحد.

تحریم اقتصادی و فرهنگی:

جنبش بی.دی.اس یا همان جنبش تحریم اسرائیل علاوه بر تحریم کالاهای ساخته شده توسط اسرائیل، در سطوح فرهنگی و آکادمیک نیز به تحریم اسرائیل می پردازد.

جنبش بی.دی.اس علیه شرکت های مشارکت کننده در سرکوبگری و استعمارگری رژیم اسرائیل کمپین های بایکوت اقتصادی ترتیب داده است.

این شرکت های بین المللی با شرکت در شهرک ‌سازی های غیرقانونی اسرائیل و به عنوان پیمانکار در سیستم نظامی و دولتی اسرائیل به این رژیم در تخطی از قوانین بین المللی و نقض حقوق بشر کمک رسانی می کنند.

این کمپین توانسته است باعث خروج کامل برخی از شرکت ها از معامله با اسرائیل شود. براساس نظر بانک جهانی و سازمان ملل، جنبش بی.دی.اس تاثیر اقتصادی مهمی روی اسرائیل داشته و با توسعه این کمپین این اثرات بیشتر خواهد شد.

دانشگاه های اسرائیلی اصلی ترین، و استوارترین یاران رژیم اسرائیل در اشغال، آپارتاید و استعمارگری هستند. این دانشگاه ها آشکارا در ساخت و توسعه سیستم های نظامی و تسلیحاتی و دکترین های نظامی به کارگرفته شده در جنایات جنگی اسرائیل در لبنان و غزه، توجیه استعمارگری کنونی در سرزمین فلسطین، عقلانی جلوه دادن پاکسازی های قومی و نژادی مردم فلسطین، تبعیض میان دانشجویان یهودی و غیر یهودی و دیگر موارد نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی دخیل بوده و درگیر هستند(Keller 2009; Dawson and Mullen 2015) .

جهت پایان بخشیدن به این مشارکت در تخطی از قوانین بین المللی، بی.دی.اس بخشی از فعالیت خود را به بایکوت و تحریم نهادها و موسسات اسرائیلی اختصاص داده است.

اکنون، با ممانعت از عادی سازی سرکوب، بسیاری از نهادها و انجمن های آکادمیک، اتحادیه ها و انجمن های دانشجویی در کنار هزاران مرکز علمی در سراسر جهان از بایکوت آکادمیک و دانشگاهی اسرائیل حمایت می کنند.

در چند سال گذشته و پس از پشتیبانی انجمن مطالعات آمریکا، آ.اس‌.آ، از بایکوت دانشگاه‌های اسرائیل، بیش از پیش روشن شده است که سیاست بایکوت از حاشیه به مرکز پیش‌روی کرده است.

واکنش اسرائیل

حرکتی که به رهبری فلسطینی ها دنبال شده و به صورت اختصار بی دی اس خوانده می شود. مقامات صهیونیست یک دیدگاه مشخص در مورد این جنبش دارند که همان ضرورت از بین بردن این رویکرد قبل از تحقق اهداف آن در رسیدن به آزادی و مساوات و عدالت است.

تمامی صهیونیست ها اعتقاد دارند که بی دی اس خطری استراتژیک برای رژیم به شمار می آید.

فعالیتهای این کمپین چنان مقامات صهیونیستی را خشمگین کرده است که این فراخوان را یهودی ستیزی میدانند. آنها میگویند رهبران دی بی اس میخواهند اسرائیل به عنوان یک دولت یهودی وجود نداشته باشد.

اسرائیل و برخی از حامیان خارجیش در حال بررسی راههایی برای مقابله با کارزار ( بی دی اس) هستند. اما مقابله با این کارزار به دلیل سازماندهی آن و ارتباط مردمیش دشوار است.

جنگ غزه و تحریم کالاهای اسرائیلی در جهان

امروز به دنبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و شهادت بیش از 10هزار نفر از مردم بی دفاع غزه، بسیاری از کشورهای مسلمان کارزار تحریم خرید کالاهای مصرفی ساخت رژیم صهیونیستی به راه انداختند.

برخی مقامات غربی هم با این موج تحریم همراه شدند که دولت بلژیک را می‌توان در این زمره آورد. چند هفته پیش ‌ «پترا دسوتر» معاون نخست‌وزیر این کشور با بیان اینکه «ما نمی‌توانیم در حالی که کودکان هر روز در غزه کشته می‌شوند، دست بسته بنشینیم»، تاکید کرده بود: هم‌اکنون زمان اعمال تحریم علیه اسرائیل فرارسیده چون ریختن بمب علیه مردم همانند باران، اقدامی غیرانسانی است.

اما اوج این همگرایی را در میان کشورهای آسیایی و اسلامی شاهد بودیم. کشورهای آسیایی در ماه گذشته و در میانه جنگ غزه، شرکت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و یا شرکت‌هایی که از نظر مالی از این رژیم پشتیبانی می‌کنند را تحریم کرده اند.

بیش از ۲۲ کشور به طور رسمی تحریم‌ها علیه برندهای حامی این رژیم را تشدید کرده اند. دولت های مالزی، اندونزی، مالدیو، پاکستان، برونئی، بنگلادش، افغانستان، یمن، سوریه، عمان، لبنان بحرین، کویت، ایران، عراق، در آسیا به صورت دولتی از انعقاد قرارداد، همکاری و خرید از حامیان مالی رژیم صهیونسیتی سر باز زده اند.

در اردن، حامیان تحریم گاهی وارد فروشگاه‌های مک‌دونالد و استارباکس می‌شوند تا مشتریانی را که پول نقد ندارند، تشویق کنند به جاهای دیگر بروند. فیلم‌هایی که به نظر می‌رسد پرسنل ارتش اسرائیل لباس‌های شسته شده را با یک برند معروف شوینده می‌شستند، در فضای مجازی اردن و برخی کشورهای عربی پخش شده و باعث شده است که بینندگان آن را تحریم کنند.

در کویت شبکه‌های اجتماعی خبر دادند، هفت فروشگاه اسرائیلی- آمریکایی از برندهای «استارباکس، مک دونالد و کی اف سی» تقریباً از مشتریان پیشین خود خالی شده‌اند.

در اندونزی باوجود اینکه بسیاری از کالاهای مصرفی مردم وارداتی است اما بسیاری از آن‌ها هنگام خرید از سوپرمارکت‌ها و مراکز خرید فهرستی از کالاهای ممنوعه را در اختیار دارند که از خرید آن‌ها به صورت جدی امتناع می‌کنند. فهرستی که در رسانه‌های اجتماعی در میان اندونزیایی‌ها منتشر شده تحریم کالاهای ذیل را در برگرفته است: مک دونالد، کنتاکی فرید چیکن، برگر کینگ، پیتزا هات کوکاکولا، پپسی، نستله، استارباکس، پوما، هیولت پاکارد، یونیلور، آکسا، زیمنس.

در مالزی فهرست شرکت‌های اسرائیلی یا شرکت‌هایی که حامی اسرائیل هستند در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد و منتشرکنندگان از مالزیایی‌ها خواستند، در یک تحریم بی‌سابقه علیه اسرائیل شرکت کنند. طبق گزارش‌های رسانه‌ای در مالزی هم مانند اندونزی شعبه‌های «کی اف سی و مک دونالد» در کمتر از یک ماه با افت ۲۰ درصدی مشتریان خود روبه رو شده است.

ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی هم در توئیتی از مالزیایی‌ها خواست تا به تحریم شرکت‌های اسرائیلی ادامه دهند. وی در توئیت خود گفت: اگر یک چهارم از ۱.۷ میلیارد مسلمان جهان به جنبش تحریم اسرائیل بپیوندند، تأثیر آن در سراسر جهان محسوس خواهد بود.

چند روز پیش وبسایت شبکه «تی آر تی» نوشت که شرکت‌های غربی چون مک‌دونالد، کوکاکولا، استارباکس و کی‌اف‌سی که حمایت خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند در کشورهایی چون مصر، اردن و ترکیه با تحریم از سوی مردم مواجه شده‌اند.

در مصر و اردن تحریم شرکت‌های غربی حامی اسرائیل احساس می‌شود و نشانه‌هایی وجود دارد که این کارزار درحال گسترش در سایر کشورهای عربی جمله کویت و مراکش است. برخی از کاربران ضمن تحریم کالاهای اسرائیلی برخی کالاهای ساخت داخل را به عنوان جایگزین معرفی کردند.

مردم ترکیه در حمایت از مقاومت فلسطین و مردم غزه در اقدامی خودجوش اقدام به تحریم کالاهای اسرائیلی کردند. در این چارچوب برخی از شهروندان ترکیه برچسب‌هایی بر روی کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی نصب کردند که روی آن نوشته شده: «این محصول با خون فلسطینی‌ها ساخته شده است»

کارزار تحریم کالاهای صهیونیستی در ایران

در ایران نیز بسیاری از وبلاگ های فارسی فهرستی از برندهای اسرائیلی ارائه دادند که یا برخی از آنها در ایران کمتر به چشم می‌خورد و یا استفاده نکردن از آنها تقریبا غیرممکن است مانند محصولات اینتل و یا آی بی ام که تولید برخی از قطعات الکترونیکی را در انحصار خود دارند.

اما می توان از محصولات غیرضروری که نمونه و مشابه آنها توسط شرکتهای ایرانی تولید میشود، صرف نظر کرد تا شریک جنایات صهیونیستها در کشتار مردم غزه نباشیم. در زیر فهرستی از برخی برندهای اسرائیلی (مواد غذایی، شوینده و محصولات ورزشی) برای کسانی که بخواهند به این کارزار بپیوندند، ارائه شده است.

*نستله، نسکافه، کافی میت، سرلاک، دنت، دنون، شیرخشک آپتامیل، شیرخشک ببلاک، کیت کت، شکلات ونکا، غلات صبحانه چوکاپیک، پودر شکلات نسکوئیک، نیدو، کارنیشن، هاگن داز، مگی، اسمارتیس، آدامس پولا، مک دونالد.

*آب معدنی دماوند، پیورلایف، دسانی، لایت بلو. کوکاکولا، پپسی، فانتا، اسپرایت، جوسی جوس، نستی

*تاید، آریل، دامستوس، صابون لوکس، سیف، داو، سیگنال

*لوازم آرایشی لورئال، آهاوا

*برند فیتنس، نایک، تغذیه ویژه ورزشکاران با برند پاوربار، جنی کریگ.

درمجموع، کارزار تحریم اسرائیل در میان کشورهای آسیایی و اسلامی اگرچه بسیار جدی و اثربخش بوده‌است اما این کارزار در غرب به ویژه اروپپا نیز مقبول واقع شده‌است به طوری که شاهد تقلای صهیونیست‌ها برای مقابله با آن در غرب هستیم. کشورهای اروپایی غالبا تحت فشارهای تل آویو، با صدور فرمان بازداشت معترضین و حتی در برخی موارد همچون آلمان، تهدید به سلب تابعیت و طرح اتهاماتی همچون یهودستیزی علیه مخالفین تلاش دارند تا مانع از ادامه فعالیت کارزارهای مزبور شوند.

این کمپین افزون بر بایکوت برندهای اسرائیلی، سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های اشغالی را نیز هدفگذاری کرده‌ و توانسته است باعث خروج کامل برخی از شرکت ها از معامله با اسرائیل شود.

همچنین بسیاری از فعالان تجاری از اقصی نقاط جهان که در اراضی اشغالی فعال بوده‌اند به دلایل امنیتی، اقدام به ترک آنجا کرده‌اند و بعید است که به این زودی‌ها به فکر بازگشت به اراضی اشغالی باشند به عنوان نمونه مذاکرات شرکت‌های نفتی غربی با تل‌آویو جهت توسعه میدان‌های نفتی تحت تصرف این رژیم در آب‌های دریای مدیترانه، تعلیق شده‌است.

https://313-313.ir/